clear

zoeken

search

Google Books: leesbevordering via Twitter

15 juli 2009

Google Books gaat werk maken van leesbevordering. Via Twitter nota bene.

Digitaliseren, ontsluiten, vindbaar maken, conserveren, attenderen….Google neemt de bibliothecaris steeds meer werk uit handen.

Met de citaten uit het ingesloten boek, Wisdom for the Soul, kunnen ze ook nog wel wat aandacht trekken denk ik.

@

10 Reacties

  1. Occy schreef:

    om één van de comments in het artikel op TechCrunch te recycleren: "Yep, this will work."

  2. wereldvansofie schreef:

    Leuk! Misschien kan Schrvrdzs een deal met ze sluiten.

  3. Anbib schreef:

    Op zich heb ik niets tegen initiatieven voor leesbevordering, tuurlijk niet, maar onderzoek wijst vaak uit dat bv. jongeren (bijna) niet twitteren. Je moet natuurlijk je doelpubliek kunnen bereiken, en de vraag is of twitter hiervoor het meest geschikte medium is.

  4. Anbib schreef:

    Op zich heb ik niets tegen initiatieven voor leesbevordering, tuurlijk niet, maar onderzoek wijst vaak uit dat bv. jongeren (bijna) niet twitteren. Je moet natuurlijk je doelpubliek kunnen bereiken, en de vraag is of twitter hiervoor het meest geschikte medium is.

  5. @Cis: daar hadden we het gisteren inderdaad nog over ja. Ze hebben gewoon haar idee gepikt 🙂

    @Anbib: maar het is ook maar een van de kanalen toch? Volgens mij zijn er ook nog heel wat volwassen twitteraars die nog wel wat stimulans kunnen gebruiken, als het gaat om boeken.

    Feit is dat Twitter ook best een flink bereik heeft en nog niet veel kost. Dan zou ik persoonlijk niet te veel energie stoppen in doelgroepanalyse etc.

  6. Astrid schreef:

    Ik zag net een tweet langs komen: helft twitteraars heeft nog nooit getwitterd.
    En inderdaad, jongeren hebben het twitteren (nog) niet ontdekt. Maar je hebt gelijk, er zijn meer wegen die naar het boek leiden. Twitter kan daar nog wel bij.

  7. @Astrid: dat klopt waarschijnlijk wel. Dat zijn dan ook weer veel die jongeren, die wel een account maakten maar er vervolgens niks in zagen en mee deden. Om maar eens een groep te noemen.

    Maar in dat perspectief zijn er wel meer onderzoeken die bepaalde marketingacties niet bepaald rechtvaardigen.

    Misschien bezoekt de helft van de bibliotheekleden de bieb wel nooit? En blogt het merendeel der bloggers maar zelden?

    Televisiekijkers zappen weg bij reclame en jongeren haten online reclame sowieso (kwam ook uit dat onderzoekje van die puber naar voren)

  8. Google lijkt zich zeker de laatste tijd in te zetten op het diversifiëren van de manieren waarop je zoal in contact kan komen met hun diensten, net als de presentatiewijze. Een interessante trend, de meeste bloggers hen al stilzwijgend hebben voorgedaan door via RSS naar tal van diensten te communiceren. Google hoeft het dus niet altijd eerst voor te doen.

    Ik zou wel niet durven zeggen dat ze hierdoor ons werk uit de handen nemen, maar net dat ze ons helpen te evolueren en er de middelen voor aanreiken. Voor mij zijn zij net zo min concurrenten als de omliggende bibliotheken.

  9. Hoi Benoit,

    Met dat laatste ben ik het helemaal eens maar ik denk dat er ook best veel mensen zijn die er een bedreiging in zien.

    We kunnen er veel van leren hoe dan ook!

  10. Astrid schreef:

    @Edwin: Amen!

Reageer