clear

zoeken

search

Gelezen: Alle 13 goed!

04 juli 2009


Ik weet niet hoe het komt maar in de maand juni kreeg ik van drie verschillende uitgevers een mailtje met de vraag of ik er voor voelde boeken te bespreken in ruil voor gratis exemplaren van die boeken. Dat ik benaderd werd vond ik erg leuk maar ik vroeg me tegelijkertijd af hoe het kwam dat meerdere uitgevers mij opeens benaderden. Zou ik ergens op een lijst zijn gezet of is was er sprake van toeval? Ik heb nog steeds geen idee.

De eerste uitgeverij die mij mailde was Haystack, die ik nog kende van vier marketingboekjes die ik vorig jaar las:

Hun voorstel om Alle 13 goed! van Cor Hospes te bespreken accepteerde ik graag. Online marketing kan immers altijd op mijn interesse rekenen.

Juist omdat ik graag en vaak lees over online marketing gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelf niet zo veel nieuws las in dit boek. Hospes richt zich vooral op de traditionele marketeer die zich nog niet zo goed raad weet met marketing op het internet van nu. In een van de trailers (zie de recensie van Mijke Post op Marketingfacts) zegt Hospes: marketeers zijn schijters. Een welbekende truc om de aandacht op jezelf of je product te vestigen. In de inleiding van het boek licht de auteur dit toe:

Marketeers zijn schijters. Dit schrijf ik niet om in de eerste regel van dit boek al ruzie met alle marketeers in ons land te zoeken, noch om op provocerende, GeenStijlachtige wijze een punt te maken, maar om de achterliggende reden van dit boek te verduidelijken. Marketeers zeggen het immers vaak zelf: we zijn bang voor internet. Dit stond in het najaar van 2008 niet voor niks in chocoladeletters op de cover van het Tijdschrift voor Marketing. Met Alle 13 goed – de beste online marketingtools wil ik hen, reclamemakers, ondernemers en andere managers, in dertien hoofdstukken wegwijs maken in de online wereld van targeting, zoekmachinemarketing, microbloggen enzovoort.

Welnu, voor ‘andere managers’ kun je managers uit vele beroepsgroepen invullen, ook uit de bibliotheekwereld. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat minstens de helft van de managers in onze sector nog veel zou kunnen opsteken van dit boek. In dat opzicht is het wel jammer dat Hospes vooral is uitgegaan van marketeers als doelgroep. Hospes’ hoofdstukken lezen weliswaar weg als een trein maar toelichtingen bij het gebezigde jargon ontbreken in de meeste gevallen. Het zou mij niet verbazen als lezers die voor het eerst kennismaken met deze materie zich daardoor een beetje laten afschrikken.

Wat Alle 13 goed! vooral interessant maakt zijn de vele praktijkvoorbeelden die worden opgevoerd bij tools als ‘Creating value’, ‘Zoekmachinemarketing’, ‘Crowdsourcing’, ‘Cocreatie’ en ‘Microbloggen’. Al die vage Engelse begrippen spreken doorgaans alleen tot de verbeelding van ingewijden, praktijkvoorbeelden maken het interessant voor iedereen die zijn of haar organisatie op de digitale kaart wil zetten.

Alle 13 goed! is zeker geen online marketingbijbel maar pretendeert dat ook niet te zijn. Alle 13 goed! is een vlot weglezend en leuk vormgegeven boek over een selectie uit moderne internettools waar iedereen zonder al te veel inspanning zijn voordeel mee kan doen. Dat de auteur de afzonderlijke hoofdstukken aan elkaar heeft gebreid met korte beschrijvingen van de ambiance waarin hij de geïnterviewden ontmoette had van mij niet gehoeven, dat hij de praktijkvoorbeelden dicht bij huis heeft gezocht vind ik echter wel een goede keuze. Hospes trekt daarmee toch een beetje de Amerikaanse sluier die dit thema meestal omhult van zijn plaats.

Hospes., Cor. Alle 13 goed: de beste online marketingtools!
Boek, paperback / 240 blz. / Nederlands
Uitgeverij Haystack / 1e druk / 2009
ISBN-13: 9789077881453

Meer kijken en lezen:
Website www.alledertiengoed.nl
Trailer: the making of
Preview (PDF)
Interview op Molblog
Voorpublicatie op Molblog

@

2 Reacties

  1. Astrid schreef:

    Stoer hoor, dat je ineens zoveel gevraagd wordt, dat je de handschoen oppakt en dat je je eerste bespreking aan zo'n boek wijdt. Maar wat een bizarre kaft!

  2. Dat komt terug in het hele boek. Dikke knipoog naar die lp's van vroeger. Op de site hoor je ook een paar van dat soort muziekjes 🙂

Reageer