clear

zoeken

search

Download van de week: Piraterij

28 juli 2009


In januari schreef ik dat het boek The Pirate’s Dilemma, van Matt Mason, gratis gedownload kon worden. Ik las het boek diagonaal, sloeg het op in een mapje vol PDF’s…en vergat het.

Dat vergeten illustreert mooi hoe het werkt met piraterij. Je kunt vrijwel alles downloaden. Duizenden boeken, cd’s en dvd’s. Voor een paar tientjes koop je een externe harde schijf van een terabyte. Die kieper je binnen enkele weken vol.

Als je dat zou willen.

Ik wil dat niet. De lol is er vanaf namelijk. Als je zoekt op een willekeurige bandnaam in combinatie met het woord ‘discography’ heb je altijd prijs. Binnen een half uur sleep je zo meer dan 30 cd’s van Pink Floyd of the Beatles binnen, heel overzichtelijk in een enkel bestand. Of 500 boeken over een bepaald onderwerp. Dat is teveel van het goede. Ook de piraterij ontkomt niet aan de wetten van de aandachtseconomie.

Verschillende mensen attendeerden mij deze week op een bericht van de Papieren Man: uitgeverij Lebowski stelt de Nederlandse vertaling van het het boek (dat pas in augustus in de winkels ligt) ook gratis beschikbaar. Lebowski toont daarmee aan dat ze de wetten van de aandachtseconomie goed hebben begrepen. Het van Banksy geleende credo op de website luidt dan ook ‘There’s no such thing as good publicity’.

Dat brengt me weer terug bij het boek van Mason. De actie van de uitgever heeft mijn aandacht nieuw leven ingeblazen. Als ik de Nederlandse PDF van het boek ‘scan’ zie ik dat het Mason mij weliswaar niet al te veel nieuws zal vertellen maar ik zie ook dat hij het onderwerp mooi in kaart heeft gebracht. Ik constateer bovendien dat het boek lekker wegleest. Ik besluit het daarom te kopen, zodra Bol het op voorraad heeft.

Als ik dat tenminste niet vergeet…

Dat laatste roept de vraag op of de timing van de uitgever goed is. Door het boek vrij te geven voordat het te koop is worden grappenmakers als ondergetekende in staat gesteld ruim op tijd aandacht aan het boek te besteden. Dat verleidt misschien meer mensen tot een aankoop. Daar staat tegenover dat informatie vluchtiger is dan ooit tevoren. Als je het boek niet meteen kunt bestellen vergeet je het misschien weer. Tenzij je er tegen de tijd dat het wel te koop is nog eens op wordt geattendeerd. Dat zou je ‘the Publisher’s Dilemma’ kunnen noemen.

Uit de bespreking van de Papieren Man:

In Piraterij onderzoekt journalist en voormalig radiopiraat Matt Mason hoe de open source-cultuur de distributie en controle over informatie drastisch heeft veranderd. “De tijd dat platenmaatschappijen, uitgeverijen en filmproducenten de touwtjes stevig in handen hadden is voorbij. Het internet heeft ervoor gezorgd dat de consument nu aan zet is”, luidt het. Mason heeft het in Piraterij onder meer over de rechtszaken tegen het Zweedse The Pirate Bay en de Amerikaanse Jammie Thomas, die tot een wereldwijd debat leidden over deze nieuwe vorm van diefstal. Mason betwijfelt of de opgelegde straffen effect zullen sorteren. In zijn boek wijst hij erop hoe piraterij wortelt in de undergroundcultuur. Ideeën uit de punk, disco, hiphop, rave, graffiti en gaming zijn in de loop der jaren gecombineerd met nieuwe technologieën, zegt Mason, die recentelijk door Business Week werd verkozen tot Pirate of the Year. 

@

4 Reacties

  1. Wiebe schreef:

    'Piraterij' is nu ook beschikbaar als Mobipocket en ePub versie, op ereaders.nl. Leest toch wat fijner op een ebook reader.

  2. Dank voor de aanvulling Wiebe.

  3. Justin schreef:

    En een interview met Matt Mason op cut-up.com, voor de liefhebbers.

Reageer