clear

zoeken

search

Waar je maar wilt…

19 april 2009

En zo zei David Weinberger het in het eerste hoofdstuk van Everything is Miscellaneous:

We have entire industries and institutions built on the fact that the paper order severely limits how things can be organized. Museums, educational curricula, newspapers, the travel industry, and television schedules are all based on the assumption that in the second-order world, we need experts to go through information, ideas, and knowledge and put them neatly away.

But now we—the customers, the employees, anyone—can route around the second order. We can confront the miscellaneous directly in all its unfulfilled glory. We can do it ourselves and, more significantly, we can do it together, figuring out the arrangements that make sense for us now and the new arrangements that make sense a minute later. Not only can we find what we need faster, but traditional authorities cannot maintain themselves by insisting that we have to go to them. The miscellaneous order is not transforming only business. It is changing how we think the world itself is organized and—perhaps more important—who we think has the authority to tell us so.

@

6 Reacties

  1. tenaanval schreef:

    Edwin,
    Daarbij ga je er wel van uit dat de gebruiker zijn eigen weg wil en kan vinden. Dan is dat prima, een aanwinst, een aanvulling whatever. Maar er zijn natuurlijk ook hele volksstammen die dat (nog) niet kunnen of willen en daar is de bibliotheek (in mijn ogen) voor. Rekening houdend met alle nieuwe mogelijkheden die er zijn ervoor zorgen dat iedereen gebruik kan maken van alle informatie die er is.
    Volksverheffing heette dat toch?

  2. tenaanval schreef:

    Overigens, geweldig filmpje!

  3. Leuk filmpje 🙂

    Als ze bepaalde vaardigheden nog niet zouden hebben, kan het nooit kwaad om ook is te kijken of het “systeem” misschien niet eenvoudiger, doorzichtiger en gebruiksvriendelijker kan zijn. Hoewel helpen onze job is, moeten we er denk niet express voor zorgen dat we onzelf extra werk geven door met onaangepaste werkmethodes te blijven verder doen. Net zoals ik zelf meer heil zie in een ZIZO dan in een SISO en wie weet kan het later zelfs nog beter. Blijven zoeken, blijven vernieuwen, het is bijna een credo ^^

  4. We kunnen daar altijd nog een rol in vervullen inderdaad, maar de behoefte aan die dienstverlening neemt toch gestaag af. Mensen gebruiken steeds meer zoektermen, vinden steeds meer zelf. Het aanbod neemt ook toe. Je merkt dat ook goed als je aan een inlichtingenbalie zit.

    Maar het blijft een behoefte, dat zeker, al verandert de aard van informatievragen ook in rap tempo. Het zijn allang niet meer alleen vragen waar bibliotheekmedewerkers het antwoord op weten…

  5. tenaanval schreef:

    Edwin (en Benoit),
    Ik bedoel niet dat we de huidige klanten moeten helpen met hun vragen (dat doen we al), ik bedoel dat er een kloof bestaat die steeds groter wordt tussen mensen die de bibliotheek en/of informatiebronnen kennen en gebruiken en de mensen die dat niet doen. En ik vind dat we ons daar veel actiever op zouden moeten richten. Dat bedoelde ik met die volksverheffing.

  6. Dat ben ik met je eens tenaanval. Eerst maar eens bij al die mensen in beeld zien te komen dan. Kom ik toch weer uit bij zichtbaarheid, vooral online ook…

Reageer