clear

zoeken

search

Viraler dan viraal: Susan Boyle

17 april 2009

Als je in de afgelopen week niets hebt gehoord of gelezen over Susan Boyle heb je behoorlijk zitten suffen. Iedereen buitelt over haar heen en zoals dat hoort bij een hijgerige hype vragen sommige mensen zich ook al af of Susan’s optreden niet in scene is gezet.

Wat maakt het allemaal uit? Toen ik twee dagen geleden het YouTubefilmpje zag was dat alleen al 11 miljoen keer bekeken. De teller staat inmiddels op bijna 19 miljoen views. En dan reken ik de views van de varianten nog niet eens mee. Deze bijvoorbeeld, (3,5 miljoen) of deze, (dik twee miljoen) of alle varianten op Vimeo.

Gekkigheid, dames en heren. Dat het filmpje het zo goed doet kan ik heel goed begrijpen maar dat het zo gek is als nu verbaast me dan toch weer wel. Het zegt iets over de staat van de media, het web en de interessegebieden van het grote publiek.

En met dat ik dat zeg doe ik er zelf ook weer lekker aan mee, zij het onder het mom van verbazing.

Weird, huh?

@

15 Reacties

  1. Astrid schreef:

    We gaan nu echt óver de grens met z’n allen. Leuk voor de hype en ons portie ‘brood en spelen’, maar om nu te spreken van the biggest talent… Volgens mij maakt ze meer kans als cabaretier!

  2. boesje schreef:

    Als je haar zo ziet, dan is ze net een typetje uit “Little Britain”. Ze zou er in ieder geval niet misstaan.

  3. schrijverdezes schreef:

    Nou, dan heb ik dus behoorlijk zitten suffen! Zelfs de naam zegt me niks.
    Is er nog hoop voor me?

  4. Aagje M schreef:

    Toevallig ontdekte ik gisteren dit filmpje, eerder had ik er ook nog niet van gehoord hoor. Je kan je zeker afvragen of we niet voor de gek gehouden worden. Maar zingen kan ze in ieder geval wel!(of je nu van het genre houdt of niet, daar kan je niet omheen)

    Aagje M

  5. festina lente schreef:

    Ha, goed verhaal! LS schreef er woensdag ook al over (maar ik had het al gezien bij….juist!)

  6. @ Astrid: biggest talent weet ik dan weer niet, maar ze kan best goed zingen toch?

    @Boes: dat heb ik nu nog nooit gekeken, maar ik geloof je meteen.

    @Aagje: ze was ook bij een vandaag en ik denk nu eigenlijk wel dat ze echt is

    @Schrijver: het spreekt eigenlijk wel voor je 🙂

    @Festina: maar wat zou ze er uiteindelijk aan overhouden, al die gekte? Vast geen bakken met geld…

  7. schrijverdezes schreef:

    Hoe het voor me spreekt laat je wijselijk in het midden 😉
    Inmiddels heb ik natuurlijk wél gekeken. Het zou me niks verbazen als het allemaal nep was (behalve dan dat die mevrouw echt heel aardig kan zingen voor zover ik dat kan beoordelen) maar dat denk ik bij het meeste van wat op tv komt.
    Het filmpje zegt wel e.e.a. over menselijk gedrag geloof ik.

  8. Eppo schreef:

    Lieve mensen wordt wakker,

    Als programmamaker (gister weer wat zitten brainen in Hilversum) het volgende.

    1. Ja , natuurlijk zijn er dingen in “scene” gezet. Natuurlijk wist de producent dat deze vrouw een stem had als een klok. In combinatie met haar bibliothecaresse-uiterlijk en dito sociale leven ideaal voor een zgn WOW-moment. Schoonheid zit van binnen. In de eerste serie van BGT was daar de suffe mobielverkoper Paul Potts, die vervolgens een prachtige vertolking van Nessun Dorma gaf en een miljoenencontract kreeg. Je hoopt als producent op een dergelijke knaller per serie. Dat moest nu Susan B. zijn. Voor de producent is die PR van wezenlijk belang om zijn format te verkopen.

    2. Maar wat niet in scene is gezet is hoe het publiek en de jury reageert. The beauty and the beast, het lelijke eendje, alle sprookjes zijn waar. En ieder van hoog tot laag opgeleid voelt wat hier gebeurt, een magisch moment. WOW. Dat heeft ook te maken met de montage/regie die is heel knap en maakt het tot dit meesterwerkje op TV. Inhoud en vorm. Wie hier niets bij voelt is een contactgestoorde idioot en kun je beter niet betrekken bij het vernieuwen van het bibliotheekwerk.

    3. Veel boeiender is dat dit laat zien dat een videosite als You Tube het grote publiek heeft bereikt. dat wisten we al , maar toch. Althans op wereldschaal zijn die getallen van rond de 20 miljoen kijkers te verwaarlozen. Alhoewel je hier zeker weet dat je er een factor 2 op los kan laten en je ook zeker weet dat de kijker het hele filmpje “uitzit”. Ik vind het geweldig nieuws. Lang leve de massa en de weg die zij vindt naar het digitale. Nu moet de bibliotheek hetzelfde doen. Op naar de bieb WOW-factor…..

  9. @ schrijver: dat laatste is zeker zo. Je merkt het ook als je zelf kijkt en reageert.

    @Eppo: Ik twijfel er geen moment aan dat je gelijk hebt maar wat natuurlijk wel altijd een grote rol speelt is dat een leek het onderscheid vaak niet (meer) kan maken tussen fictie en realiteit. Er wordt zo ongelooflijk veel geregisseerd, ook door de mensen die in beeld willen komen: dat is soms heel moeilijk om te onderscheiden…

    Aan de andere kant is het volkomen vanzelfsprekend wat je schrijft. Ik stel me ook zo voor dat de producenten van dit programma de champagne deze week wel even hebben laten knallen.

    Maar dan youtube er nog even overheen: dat kan inderdaad nog wel gekker maar als je bedenkt dat de best bekeken filmpjes ooit tegen de 100 miljoen aanzitten is dit filmpje wel een hele snelle stijger.

    De vooravond van interactieve televisie?

    Strak plan, van die wow-factor!

  10. schrijverdezes schreef:

    @ Eppo,
    Ik ben wakker. En heb gelezen wat je schreef. Als je, zoals ik aanneem, de Eppo bent die mij ‘s (bij ProBiblio) hebt toegesproken én het aangename gevoel gegeven dat het met de bibliotheek nog goed kan komen (ik herinner me je vergelijking met de Senz-paraplu), dan ben ik nu op minder aangename wijze verrast.
    1.’In combinatie met haar bibliothecaresse-uiterlijk en dito sociale leven’ zal hopelijk ironisch bedoeld zijn, maar aangezien dit beeld van bibliothecarissen door anderen vele malen níet ironisch gebruikt wordt vind ik dat we het als bibliotheekmensen zelf niet moeten gebruiken. Zelfspot is prima, maar dit wekt teveel de indruk van zelfhaat.
    2.’Wie hier niets bij voelt is een contactgestoorde idioot en kun je beter niet betrekken bij het vernieuwen van het bibliotheekwerk.’
    Ik voelde bij het filmpje vooral schaamte. Het soort schaamte dat ik ook voelde na b.v. de dood van Diana of Pim Fortuyn. Telt dat ook mee?
    Anders, helaas, ben ik die contactgestoorde idioot die niet mag meedoen. En als we m.b.v. dit soort sentimenten bibliotheek moeten zijn, wíl ik dat geloof ik ook liever niet.

    Overigens: dat dat filmpje in allerlei opzichten knap is, ontging me niet, en ik geloof zeker dat er voor de bibliotheek een les uit te trekken is over emotie en over ‘wat de mensen willen’.

    Misschien ben ik nu toch weer terug bij de Senz-paraplu?
    Groet, schrijverdezes

  11. Astrid schreef:

    Ik ga maar even niet in op het bibliothecaresse uiterlijk en de contactgestoorde idioot. Dat heeft Schrijver mooi opgevangen. Natuurlijk wordt hier goed TV gemaakt, alles voor die WOW. Dat de één daar in mee gaat en de ander vooral zit te kijken naar hoe dat is ‘gemaakt’, is persoonlijk.

    Maar die stem als een klok… Wat mij vooral fascineert is dat ze zo’n heel ander zanggeluid heeft dan dat ze praat. Het knauwende schelle Engels tegenover dat zachte jazzy, heel bijzonder. En ja, het klinkt helemaal niet onaardig. Maar ik weet zeker dat de handen van verschillende zangpedagogen jeuken om haar stem bij te schaven. Dat zwabberende vibrato, het gebrek aan richting, het vlakke volume. Ook ‘Cry me a river’ overtuigt mij niet. Ze kan vast heel goed worden, maar als de wereld nu al zo dol is..

    Nou ja, brood en spelen, daar blijf ik bij. Ik wens Susan in ieder geval veel succes en hoop dat haar dromen uitkomen.

  12. Eppo schreef:

    OK, een kleine reactie
    @Edwin
    Tuurlijk gaat snel en ja de industrie kijkt via youtube naar de nwe businessmodellen. Nu al veleoude series te zien (married with childeren, etc) en more to come.
    Voetbal dik gewonnen (4-2 tegen VCS altijd lastig)
    @schrijverdezes
    Yep, ben ik.
    Ook is eens goed op minder aangename wijze verrast te zijn. Bereikt weer een ander gedeelte van ons hersengebied waardoor je een actiever beroep moet doen op je overlevingsstrategie. Houdt U m.a.w. scherp.
    1.Gij neemt het veel te serieus op. Natuurlijk is dit gevalletje ironie.Wat dat betreft hou ik graag van zelfspot. De vergelijking met zelfhaat gaat mij veel te ver in deze. En nee, natuurlijk moet je jezelf niet kleiner maken dan je bent.
    2.schaamte is ook gevoel, dus dat is mooi. Hier ook wel weer een zware vergelijking…pfffff…met de dood van Pim F. en Lady Di….Schaamte over wat,wie, waarom. Ik kan mij er wel iets bij bedenken,maar een uitleg is wat mij betreft op zijn plaats. Vooralsnog denk ik dat de meeste mensen hier gewoon een vrolijk onverwacht sprookje zien ontstaan en groot respect voor haar hebben.
    3. Inderdaad hier van leren ipv beleren…..Gij is helemaal terug tot de essenzie…..
    @Astrid
    Nee, de stem klinkt als een klok in het geheel van wat je ziet, hoort en voelt. En natuurlijk er zullen ongetwijfeld betere zangers zijn. Maar deze vrolijke Schotse komt uit het niets, geen conservatorium, geen dure zangpedagoog. Zij heeft zichzelf en doet deze bijzondere performance. En of zij beter wordt ? Who is to say, doet er niet zoveel toe wat mij betreft. Want iedere keer als je haar ziet zul je heriinert worden aan de je eerste ontmoeting met haar via Youtube. WOW.Cool… here to stay…
    Tot zover en nu ga ik weer over tot de wanordelijke orde van de dag.

  13. schrijverdezes schreef:

    @ Eppo,
    Las je reactie. Excuses dat ik de term ‘contactgestoorde idioot’ wat te serieus nam.
    Een van mijn WOW-momenten in de bibliotheekwereld had ik toen ik DOK-Delft betrad en de zon op de trap zag schijnen.
    Dat aan alles meer kanten zitten is zeker. Aan de bibliotheek ook.
    Groet, schrvrdzs

Reageer