clear

zoeken

search

Quake Live: ook een buitenkans voor bibliotheken

07 maart 2009


Veel bibliotheken weten nog steeds niet goed wat ze aanmoeten met videogames en/of gratis internet. Sla de archieven van ZB Digitaal en andere biblioblogs er maar op na. Voor collega’s die worstelen met gamedilemma’s is het wellicht aardig om te weten dat de American Library Association deze week een online toolkit heeft gelanceerd: de librarian’s guide to gaming. Van zo’n toolkit kun je veel plezier hebben, als je aan de slag wilt gaan met gaming in jouw bibliotheek.

De kosten die gaming met zich mee kan brengen worden vaak gebruikt als excuus om er niets mee te doen. Dat is onzin natuurlijk, want er zijn talloze goedkope of gratis alternatieven. Als je beschikt over computers met een internetaansluiting kun je aan de slag.

In die zin is het interessant om te constateren dat steeds meer gamebedrijven ervoor kiezen om hun games gratis aan te bieden via internet. Ik schreef al eens over het Nederlandse Kalydo, een bedrijf dat het aantal games inmiddels heeft uitgebreid en met een ervan zelfs zal verschijnen op de Virtual Console van Nintendo. Ook de ‘grote jongens’ gaan echter overstag. Zo heeft iD Software besloten het populaire schietspel Quake gratis aan te bieden in de vorm van Quake Live. Het bedrijf wil inkomsten genereren met de advertenties die in het spel zullen worden opgenomen.

Da’s interessant. Het is namelijk geen geheim dat veel gamers dol zijn op shooters. In de ZB werd tot voor kort vaak het gratis spel War Rock gespeeld. Nu is dat echter even niet meer mogelijk, omdat dit spel in conflict is met de beveiligingsinstellingen van de pc’s in het instructielokaal. Online games vereisen vaak dat er bepaalde poorten worden geopend die ook het gebruik van P2P-toepassingen mogelijk maken. Het zijn juist dat soort toepassingen die een bedreiging kunnen vormen voor computernetwerken.

Heel misschien kan Quake Live wel draaien zonder dat zulke poorten moeten worden geopend. Ook in het geval van Quake moet er weliswaar (verbazend weinig) extra software gedownload worden, maar mogelijk maakt het spel zelf gebruik van andere poorten dan War Rock. Dat zou een geweldige opsteker zijn want een korte verkenning leerde me zojuist dat het spel er geweldig uitziet en heerlijk speelt. Als die kids dat zien gaan ze meteen voor de bijl.

Zelf zou ik ook best voor de bijl willen gaan maar ik ben erg terughoudend geworden in het spelen van online shooters. Ooit ging ik helemaal los op Unreal Tournament online: ik speelde mijn arm bijna naar een RSI. Daar ben ik toen heeeel rap mee genokt. Dat neemt niet weg dat ik het een superieur spel vond. Er gaat niets boven de spanning van online tikkertje met brute wapens. Fraggen totdat je erbij neervalt.

Er zijn ongetwijfeld collega’s die vinden dat je schietspellen niet moet aanbieden in een bibliotheek. Daar valt best iets voor te zeggen. Bedenk echter wel dat het genre populair is en nu dus ook gratis aangeboden kan worden. Dat is makkelijk scoren. En wat dan als er ook in jouw bibliotheek van die beveilingsproblemen zijn? Informeer dan gewoon eens bij je leidinggevenden of je een console mag aanschaffen.

In de ZB nemen we deze week de Wii in gebruik. Ik verheug me er stiekem al een beetje op.

Recensies van Quake Live vind je onder meer op Bashers en Bright.

@

7 Reacties

  1. Frank schreef:

    Ik ben sinds gisteren ook bezig met Quake live. Het werkt behoorlijk goed. Jammer dat de verbinding nogal eens hapert waardoor je nét mis schiet. Verder is het een heel leuk spel.

  2. Ligt dat aan de servers van het spel denk je? Lag is dodelijk in shooters in ieder geval…

  3. @ Frank : Dat is inderdaad één van die lastige nadelen aan deze manier van gamen. Maar voor de rest valt dat zoals je zegt best wel mee 🙂

    @ Edwin : Er komen inderdaad steeds meer web-based toepassingen naar het net en het zou zonde zijn om daar geen oog voor te hebben.

  4. @ Benoit: we kunnen wel een keer een Lage Landen-tournooi organiseren 🙂

  5. @ Edwin : Met veel plezier 🙂
    Frag on !!! 😉

  6. Er onstaat inderdaad steeds meer interesse in onze tak van sport. Grappig feit is dat wij (toen we begonnen jaren geleden met games) veel contact hadden met mensen van ID software en andere studios. Toen wij 3 jaar geleden besloten iets ‘anders’ te gaan doen dan shooters wisten wij niet dat zij ineens nu Quake live zouden gaan doen! 😀

    Wat is de wereld toch af en toe apart !

    Groeten

    Chris / Kalydo

  7. Hoi Chris,

    Dat zal dan wel dat zijn wat altijd zo mooi ‘voortschrijdende inzichten’ wordt genoemd 🙂

    En dan straks ook nog die virtuele console…

    Heel apart zelfs ^^

Reageer