clear

zoeken

search

Google op bezoek

15 februari 2009


De wegen van Google zijn ondoorgrondelijk. Er zijn maar weinig mensen die weten hoe het algoritme van de zoekmachine precies werkt.

Neem de afgelopen maand. Ik kreeg opeens 3000 bezoekers extra die zochten op de woorden “Google Ocean” en “Google Oceaan”. Ik weet niet waarom, maar Google had een post daarover, van 1 mei 2008, op de tweede plek van de zoekresultaten gezet. Toen Google Ocean twee weken geleden werd vrijgegeven in Google Earth besteedden de media er veel aandacht aan, wat leidde tot veel queries in de zoekmachine.
Het gekke was echter dat de post niet eens een actieve link naar Google Earth 5 bevatte. Dat maakt de post minder relevant dan de mensen zouden willen. Dat zie je ook goed terug in tijd die al die nieuwe bezoekers doorbrengen op de bewuste pagina: gemiddeld een halve minuut. Later heb ik de link alsnog gelegd, maar ik denk niet dat de post daardoor beter gewaardeerd werd.

De laatste weken krijg ik vaak bezoek van Google, op verschillende manieren. Vandaag zag ik de Google Bot bijvoorbeeld een keer of 15 voorbij komen. Die crawler volgt dan links naar oude posts, als je het mij vraagt. Wat ik ook regelmatig zie gebeuren is dat er door Google, binnen het domein van ZB Digitaal, zoekacties worden losgelaten als “link: //www.zbdigitaal.nl/2008/05/google-ocean.html”. Wat dat betekent durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat daarmee interne links worden gecontroleerd.

Ook gezien: zoekacties door Google, via Feedproxy van Google. Die zijn te verklaren door de recente veranderingen binnen feedburner, maar vreemd zijn ze wel. Het lijkt wel alsof er een groot schaduwbestand is van rss-content. Je vraagt je af of dat in de categorie ‘duplicate content‘ valt, niet bepaald een fenomeen waar Google dol op is.

Het blijft gissen. Ik vind al die onbegrijpelijke algoritmes echter reuze interessant als ik ze in de praktijk toegepast zie worden. Mensen belanden op je blog op basis van de meest uiteenlopende trefwoorden.

Hierboven zie je de 20 zoekwoorden die een uur geleden gebruikt werden en die leidden tot een doorklik. Van “kenteken waarde” tot “wie komt er wel eens in de bieb?”, van “waarom zoenen mensen?” tot “gameverslaving”.

Je kunt er over discussiëren of je er nu iets aan hebt, dat mensen een biblioblog kort bezoeken op basis van zulke zoekacties. Ze worden daar echt geen bibliotheeklid door, en slechts weinigen zullen later nog eens terugkeren naar ZB Digitaal. Maar je komt wél regelmatig in beeld. Als blog, als persoon, als Zeeuwse Bibliotheek. Welke associaties dat zoal oproept kun je nooit met zekerheid zeggen maar hoe je het ook wendt of keert: je bent in ieder geval zichtbaar en bereikbaar.

Toch?

@

Reblog this post [with Zemanta]

6 Reacties

  1. Librarian.be schreef:

    Mee eens dat het meegenomen is dat je “in beeld” komt. Maar je moet toch ook vermijden dat je om de verkeerde reden in beeld komt. Dan zeggen mensen al snel: daar heb je die vervelende site weer waar ik helemaal niet om heb gevraagd. Maar voor bibliotheek gerelateerde sites zal dit “negatieve” effect wellicht wel meevallen.

  2. Mike's Webs schreef:

    Een paar maanden geleden werd mijn blog ook heftig bezocht door onze vrienden van Google. Bezoekcijfers tegen daarna wel, om een tijdje later weer iets af te nemen. Recent werd ik ook weer goed bezocht door de Googlebot. Ben benieuwd wat dat met de bezoekcijfers zal doen.

  3. @ Librarian: dat ben ik met je eens. Daarom is het zaak ook altijd links te leggen etc. Je kunt de mogelijkheid nooit uitsluiten. Maar het is natuurlijk ook zo dat je vooral stijgt als er weinig ander relevants is. Google corrigeert na verloop van tijd ook weer wel. Ik had het ooit met het spel linerider en later met Google Street View: eerst stond ik heel hoog, later zakte dat weg…

    @ Mike: het blijft in ieder geval altijd in beweging, zoveel is wel duidelijk.

  4. Een merkwaardig verhaal Katinka. Die bots leiden een heel eigen leven 🙂

Reageer