clear

zoeken

search

Etherpad: documentbewerking zonder registratie

22 februari 2009


Mashable besteedt aandacht aan vijf websites waarmee je documenten gezamenlijk kunt bewerken. Vier van die sites zijn ook al eens aan bod gekomen op ZB Digitaal, maar de bovenste, EtherPad, kende ik nog niet.

Je zou denken dat de meeste mensen wel genoegen nemen met tools als Google Docs of Zoho, maar dat is niet het geval. Als ik luister naar collega’s hoor ik dat er steeds vaker de behoefte is om online samen te kunnen werken aan documenten. Ik hoor echter ook dat die samenwerking vaak spaak loopt op het feit dat de uitgenodigde partij geen account heeft bij Google. In dat geval kan het gedeelde document alleen gelezen worden, niet bewerkt.

‘Even registreren’ dan toch? Toch niet. Het blijkt dat veel mensen dat niet willen. Of kunnen. Dat laat ik maar even in het midden. Feit is dat de verplichte registratie veel te vaak roet in het eten gooit. ‘Stuur het document toch maar even over de mail’ is een veelgehoorde reactie.

Over naar EtherPad. Registreren is niet nodig. Je plakt de te bewerken tekst erin, je nodigt een paar mensen uit, en je kunt aan de slag. Niks trucare, niks foefelare.

Zoals Mashable ook al zegt heeft EtherPad ook een paar nadelen. Je kunt documenten niet permanent opslaan. Er is ook geen exportfunctie voor Officetoepassingen.

Wat zou het? De tekst kan achteraf immers gewoon gemaild worden. En mailen kunnen de meeste mensen inmiddels wel, zo blijkt.

Dat neemt niet weg dat Zoho en Google er goed aan zouden doen hun gebruikers de vrijheid te geven samen te werken met mensen zonder account. Als die mensen de voordelen van deze manier van werken eenmaal doorhebben maken ze vanzelf wel een account aan.

Zie ook het weblog van Henk-Jan van der Klis

@

2 Reacties

  1. Duul schreef:

    Dan is even samenwerken misschien wel handig, maar als je dat op verschillende tijdstippen op verschillende dagen wilt doen, lijkt me dat niet praktisch om telkens het nieuwe resultaat te kopiƫren en in een mail te zetten of in een document op de HD.
    Account aanmaken is misschien een drempel, maar het vergemakkelijkt de communicatie op langere termijn wel.

  2. Dat ben ik helemaal met je eens. Dit is echt voor ‘on the fly’.
    Voor werkgemak kan ik iedereen sowieso toch wel aanbevelen een google-account aan te maken, zelfs als je moeite hebt met Google als zodanig…

Reageer