clear

zoeken

search

De digitale Trends van 2009 volgens Edelman

19 februari 2009


Ah! Steven Rubel laat weer eens van zich horen. Deze keer publiceert hij, in de naam van zijn bedrijf Edelman, zijn Five Digital Trends to watch for 2009. (PDF)
Als je ze op een rij ziet staan ogen ze niet al te verrassend:

  • Zorg voor klanten en PR versmelten omdat klanten sociale media gebruiken om diensten af te nemen
  • De media bevinden zich in een permanente staat van ‘het zichzelf opnieuw uitvinden’ in de overgang van atomen naar bits
  • Overvloed eist z’n tol. Jezelf volproppen met media (informatie) is uit. Selectieve onwetendheid en vrienden als filters zijn in
  • Werknemers komen samen in en rondom sociale media om hun eigen merk op te bouwen maar bieden hun werkgevers daarmee wel effectieve en geloofwaardige marketingmogelijkheden
  • Waar je ooit kon volstaan met ‘informatiepush’, moet je nu ook informatie bieden die mensen kunnen ontdekken als ze aan het zoeken zijn

Het lijkt allemaal voor de hand te liggen, maar als je het rapport leest merk je dat de genoemde trends op interessante wijze worden toegelicht. Een citaat uit de toelichting bij trend nummer vier:

Give All-Stars Independence, Yet Ensure they Stay Focused

To be successful, employees with personal brands need to carefully balance their role as semi-independent thought leaders while maintaining a clear connection to their employer. It’s far too easy for employees to become known online in a niche. If you create quality content on a regular basis, it will get noticed. However, if personal brands are not guided strategically, they won’t affiliated with their organization and its goals. Therefore, the ideal situation is when the individual and company’s goals are aligned, the subject matter overlaps and transparency reigns.

This is reflected in the gradient in the Edelman Trust Barometer between trust
in employees (39%) and a person like me (58%). Aim to unleash corporate all-stars so they are viewed as both. The middle is where the magic happens. Have a clear strategy and ensure there’s an open dialogue between employees and management.

Equip and Support Personal Brands in Becoming Active Listeners

The advantages of having authentic, online all-stars goes beyond relationships, branding and overall visibility. They also can become active listeners. It’s highly likely, given their predisposition to social networks, that a company’s personal brands will be the first to hear about potential crises and issues. Most likely, they will hear about them hours and days before the media does.
At the same time, corporate all-stars’ connection to online communities will enable them to uncover new ideas and unmet needs. Organizations need to set up the infrastructure so this intel is not only shared, but appropriately acted on in a timely manner. Technologies such as wikis as well as policies and procedures can help.

Je niche vinden. Draagvlak krijgen om die nichekennis in de digitale schijnwerpers te kunnen zetten. Daar de vruchten van plukken. Die vruchten delen met de organisatie waarvoor je werkzaam bent.

Appeltje-eitje toch?

@

2 Reacties

  1. boesje schreef:

    Appeltje-eitje???? Nu je er over begint, je pilav staat als het goed is nog in de koeling. Begint jouw weekend even goed !!!

  2. Eerst maar eens een pilsener tikken zeg ik je!

Reageer