clear

zoeken

search

Over downloaden, gratis en welvaart

22 januari 2009

Ik heb hier al zo vaak mijn standpunt verkondigd over filesharing, p2p-netwerken en piraterij dat ik er bijna niet meer over durf te beginnen. Toch doe ik het, zij het kort en bondig.

Marie-José Klaver en Erwin Blom verwijzen naar een onderzoek (PDF) van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) naar de economische en culturele gevolgen van file sharing voor muziek, film en games in opdracht van de ministeries van OCW, EZ en Justitie. Dat onderzoek heeft als belangrijkste conclusie dat (illegaal) downloaden goed is voor de Nederlandse economie.

Ik kon het niet laten om in de reacties bij MJK een paar aansprekende voorbeelden te noemen die deze conclusie ondersteunen.

Ik kan het nu ook niet laten om te wijzen op een posting op Mashable waarin gemeld wordt dat het initiatief van de mannen van Monthy Python, waar ik in november over schreef, er inmiddels toe heeft geleid dat de DVD’s van dit gezelschap weer op nummer 2 staan, in de bestsellerlijsten van Amazon. Een toename van 23.000 %!

Hoe lang zal het nog duren voordat de critici gaan geloven dat weggeven loont? Dat ‘gratis’ de beste marketing is voor niet-gratis?

Ik mag zelf dan een p2p-adept zijn: ik heb gisteren wel weer vier cd’s en een DVD gekocht. En weet je? Zowel die film als de cd’s stonden ook al een paar weken op mijn harde schijf. Ik heb ze aangeschaft omdat ik ze de moeite waard vind. Niets meer, niets minder.

@

6 Reacties

  1. Daan schreef:

    Nee hè, heeft The Music er echt een zieltje bij gewonnen en heb je hun cd’s gekocht? 😉

  2. Dymphie schreef:

    Hoi,

    Sinds ik gratis muziek luister / deel op blip.fm heb ik alweer 4 Cds gekocht …
    toch staat dat niet in desamenvatting van het TNO rapport, daar staat juist dat er een daling van de omzet te verwachten is? Dat lijkt in tegenspraak
    Vreemd. Misschien toch rapport zelf maar lezen 😉

  3. @ Daan: dat dan weer net niet, maar de Shadowpuppets zaten er wel bij, en Noah and the Whale!

    @ Dymphie: het is inderdaad een beetje onduidelijk. Dat zeggen ze ook wel in het rapport. Een citaat:

    “De effecten van onbetaald downloaden op de aanschaf van betaalde content zijn echter
    moeilijk vast te stellen. Voor de muziekindustrie geldt dat opnames, die gedownload
    worden, niet één op één vertaald kunnen worden naar gederfde omzet. Veel
    consumenten die downloaden zouden de muziek niet in vergelijkbare hoeveelheid tegen
    de nu geldende prijzen aanschaffen, wanneer onbetaald downloaden niet meer mogelijk
    zou zijn. Ze kunnen het zich niet veroorloven of hebben andere budgettaire prioriteiten.
    In dat verband wordt wel gesproken van een niet-koopkrachtige vraag. Ook zijn er veel
    mensen die downloaden om nieuwe muziek te leren kennen en eventueel te kopen als
    zij bevalt. Voor zover file sharing wel leidt tot een daling van de verkoop (vervanging),
    staat daar een welvaartsoverdracht van de producent naar de consument tegenover. Naar
    schatting ligt de toename van welvaart bij de consumenten in de orde van 200 miljoen
    euro per jaar. Daar tegenover staat een maximaal omzetverlies voor producenten en
    uitgevers van muziekopnames van 100 miljoen euro per jaar.”

  4. Joost schreef:

    Deze iPhone devver heeft wel gemerkt dat gratis de beste marketing is voor niet-gratis. Uit het gelinkte artikel:
    The $2.99 game has been available since last October, but at the start of January Nicholas launched a free Lite version, and within ten days the premium edition whizzed to the top of the charts, with nearly 17,000 downloads in one day.

  5. Een mooi voorbeeld Joost!

    Bedankt voor je reactie.

Reageer