clear

zoeken

search

Zichtbaar vs. onzichtbaar: Elsevier vs. HP/De Tijd

09 december 2008


Het is al vele maanden aan de gang maar vandaag valt me pas ècht op hoe vaak ik artikelen van de website van Elsevier tegenkom in de zoekresultaten van Google en in verwijzingen van andere websites.

Dit in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, artikelen van de website van HP/De Tijd. Die ontsluiten helemaal geen artikelen op hun site, alleen een paar vaste wekelijkse bijdragen. Hun site is niets meer dan een slecht lokkertje.

Nu zeg ik dit niet omdat ik een fan ben van Elsevier. Integendeel. Het enige tijdschrift dat ik momenteel regelmatig koop is de HP. Die leest voor mij prettiger dan Elsevier en, ook leuk, bevat een veel leukere cryptogram.

Hoewel ik de website van Elsevier niet bepaald mooi vind moet ik zeggen dat ‘ie wel uiterst effectief is en dat de online artikelen veel lekkerder weglezen dan die in de gedrukte versie van het blad bovendien. De site was vorig jaar maart de best bezochte van alle tijdschriftensites.

Het is gevaarlijk om een verband te leggen, maar zou het toeval zijn, dat de oplage van Elsevier vorig jaar steeg, terwijl die van HP met 38.000 exemplaren omlaag ging? Ik weet dat de nieuwe lay-out en de populistischere toon van HP het blad geen goed hebben gedaan maar denk toch echt dat hun online onzichtbaarheid ook een belangrijke rol speelt in dezen.

Crossmediaal denken. Het is nog niet voor iedereen weggelegd.

@

4 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    frustrerende k**cryptogrammen.
    Wat zou ik die graag een keer in mijn eentje afmaken. uiterst gebrekkig denken van mijn kant, uiteraard, maar het is me nog nooit gelukt.

    Len

  2. Het crossmediaal denken is inderdaad van toenemend belang. Als je zichtbaar wil zijn in het straatbeeld of in de leefwereld van je potentiële lezers, is het ook logisch om dezelfde beweging te gaan doen in het virtuele alternatief. Maar het is zoals je zegt nog niet voor iedereen weg gelegd.

    In Vlaanderen gaan de zogeheten kwaliteitskranten 20% van hun mensen ontslagen en stukken van die uitsparingen gaan investeren in de nieuwe media. Het lijkt haast alsof er een crisis nodig was om zo’n stap te zien gezet worden.

  3. Inderdaad wel een aanleiding om dan maar meteen alles aan te pakken.

    Afbraak is ook opbouw, zou Bakoenin zeggen 🙂

  4. @ Len: dat lukt mij gelukkig ook bijna nooit. De HP heel soms maar die van de Volkskrant is me nog maar een keertje gelukt, zonder hulp.

    Misschien vind ik het daarom nog steeds leuk om te doen ^^

Reageer