clear

zoeken

search

ZB Digitaal 2008: bestemmingspagina’s

26 december 2008


Het is altijd leuk om tegen het eind van het jaar naar de statistieken van websites te kijken. Google Analytics is een krachtige tool wat dat betreft; je kunt er meer gegevens over je bezoekers mee raadplegen dan je lief is.

Voor de continuïteit is het natuurlijk vooral belangrijk dat je een beetje inzicht hebt in de wensen en kritiek van vaste bezoekers maar stiekem vind ik het ook altijd heel leuk om te zien ‘hoe ik het doe in Google’, hoe incidentele bezoekers (die vaak maar een of twee minuten op je site zijn) je hebben gevonden. In Analytics kun je dat nagaan aan de hand van de zogenaamde ‘instapbronnen’. Je kunt vervolgens ook zien welke ‘bestemmingspagina’s’ het meest zijn bekeken in een bepaalde periode.

Opmerkelijk: de meest bekeken pagina (na de homepage) van 2008 gaat over de waardebepaling van auto’s. Ik schreef eind vorig jaar over Zomoto en blijkbaar staat ZBD vrij hoog in de Googleresultaten op ‘waarde bepalen auto’. De pagina werd bijna 11.000 keer bekeken.
Ik weet niets van auto’s en als bibliotheek hebben we op dit gebied weinig meer te bieden dan papieren catalogi en de nog altijd populaire (auto-)vraagbaken. Je kunt je dan afvragen of de bewuste blogpost dan wel zo hoog in de zoekresultaten thuishoort en welke associatie de pagina oproept bij mensen die je op die manier hebben gevonden. Dat vertelt Analytics je niet. Feit is wel dat Zomoto zelf inmiddels de eerste treffer is geworden. Dan is het oordeel van een leek als ik niet zo relevant meer. Als het dat al ooit was.

De volgende post in de lijst had betrekking op boeken. Die is al wat relevanter. Van die pagina herinner ik me dat hij ooit een paar dagen op de homepage van www.nu.nl stond. Dat is een populaire site, dan gaat het hard.

Nog een paar:

Het is een bonte verzameling, die je dwingt na te denken over de dingen die je schrijft over bepaalde onderwerpen. Het leert je ook iets over de beperkingen van Google of, dat is ook mogelijk, over het ontbreken van betere alternatieven in de Nederlandse taal.

Het is hoe dan ook een wonderlijk zijspoor, waar Analytics je iets van laat zien. Een van de vele.

@

5 Reacties

  1. Astrid schreef:

    Ik zal me de komende week ook eens op een scribblesstatistiek storten. Ben wel benieuwd naar m’n eerste resultaten.
    Wat me bij die van jou opvalt is dat je twee hoogste hits zo weinig en zelfs geen reacties hebben gehad. Grappig. Wat zegt de statistiek daar trouwens over? Welke post deed het meeste stof doen opwaaien?

  2. Om te bekijken welke posts de meeste commentaren moet ik weer een ander tooltje gebruiken. Komt nog goed. Ik herinner me nog wel een paar posts met reacties. Vakantie in Costa Rica enzo. Ook op Hyves en via de mail leverde dat veel reacties op….

    Maar het stof kan ‘m ook zitten in verwijzingen of reacties elders natuurlijk. Mijn terugblik op het jaar volgt ook snel. Dan kom ik vast ook nog wel dingen tegen…

  3. boesje schreef:

    Nou letterlijk stof opwaaien, dat ging volgens mij over “Talpa mortuus”. 😉

  4. Ik moest even googlen maar ik denk dat je gelijk hebt Boes …

  5. Daan schreef:

    Goed plan, als ik een verloren uurtje heb ga ik die statistieken ook nog eens bekijken. Ik heb Analytics ooit geïnstalleerd in mijn blog maar al maanden niet meer bekeken.

Reageer op boesje