clear

zoeken

search

Hulde voor de nieuwe dienstregeling van Connexxion

14 december 2008


Reizen met de bus is voor velen bittere noodzaak, vooral voor al die mensen die wonen in een van de vele Zeeuwse dorpen.

Omdat ik zelf maar zelden gebruik maak van deze vorm van openbaar vervoer besteedde ik geen aandacht aan het nieuwsbericht dat meldde dat Connexxion op 14 december een nieuwe dienstregeling zal invoeren in Zeeland. Collega Johan Francke deed dat wel. Hij woont namelijk in Zoutelande en is lang niet altijd in de gelegenheid om de 11 kilometer tussen Middelburg en Zoutelande op de fiets af te leggen.

Blij als hij is met de nieuwe dienstregeling stuurde Johan Connexxion een brief, die ik hier met zijn toestemming publiceer. Ik begrijp de consequenties van de nieuwe regeling opeens stukken beter:

Zoutelande, 12 december 2008

Betreft: lijn 53 (nieuwe dienstregeling 14 december 2008)

Geachte logistieke medewerkers van Connexxion,

Proficiat met de nieuwe dienstregeling. Het is fantastisch; u heeft het echt voor elkaar gekregen dat eenieder die met bovenvermelde buslijn reizen moet in Middelburg tenminste twintig minuten moet wachten op de trein, of nadat de trein aankomt, twintig minuten of meer moet wachten op de bus. Je weet dus vrijwel zeker -de structurele vertraging bij trein en bus van pakweg vijf tot tien minuten in ogenschouw genomen- dat je de aansluiting haalt. Goed voor de conditie ook, want het dwingt de klant zeker in de wintermaanden tot het maken van enige sprintjes teneinde de verkleumde ledematen enigszins soepel te houden. Kan ik meteen mijn sociale bewogenheid tonen mijn oudere medemens op sleeptouw te nemen, die wat moeite heeft met het sprinten. Ook de inkrimping van de rijtijden (‘s ochtends en ‘s avonds) is een enorme groene stap in de tijd: het wordt nu bijkans onmogelijk vroeg naar het werk te gaan of er ‘s avonds laat vandaan nog een bus te nemen: hup op de fiets dus maar. Ook het vervangend vervoer is nu stukken beter geregeld: loop ik de bus mis, dan hoef ik nu niet meer op zo een vermalijde cvv-taxi te wachten terwijl ik twintig minuten sta te blauwbekken op Plein 40: neen, ditmaal moet ik gewoon een taxi bestellen en wordt ik lekker snel, warm en comfortabel naar huis gebracht. Het kost weliswaar 6x zoveel, maar dan heb je ook service tot de deur hè? En de taxi rijdt ‘s nachts immers ook. Met de vernieuwde dienstregeling heeft u er zich ook van verzekerd dat de schooljeugd ruim op tijd arriveert; nog voordat de docenten ‘s ochtends voor achten op het schoolplein zijn zelfs. Kunnen ze er mooi op toezien dat er geen vandalisme wordt gepleegd, want dat schijnt nogal eens voor te komen als er geen controle is.
U begrijpt, na dit nijvere rekenwerk, rest mij niets anders dan u een grote pluim te geven. Ga zo door en zelfs het openbaar vervoer wordt over enkele jaren overbodig. Er zijn dan dusdanig veel ritten in de dienstregeling geannuleerd dat heel Walcheren weer milieuvriendelijk op de fiets of misschien wel met een groene auto (in kleur dan toch) naar het werk gaat. Zo ziet u maar, met veel innovatie en voortschrijdend inzicht kan een organisatie zichzelf op termijn opheffen.

Hulde,

Met vriendelijke groet;

J. Francke

Je vraagt je af waarom er schonere bussen zullen worden ingezet. Zo vaak rijden ze immers niet…

@

Foto

7 Reacties

  1. Jouke schreef:

    Leef met jullie mee, maar de brief is prachtig.Sterkte.

  2. Ik ben benieuwd of ze er ook nog op reageren…

  3. Anoniem schreef:

    Mja ik ben het er wel mee eens maar het druipt zodanig over van sarcasme dat ze het waarschijnlijk niet zullen begrijpen

  4. schrijverdezes schreef:

    Het is een mooie brief en stukken ervan zou ik zó kunnen gebruiken voor de brieven die ik zelf soms in gedachten aan b.v. de NS schrijf. (Ik uit mijn kritiek tot nu toe alleen in de enquêtes.) Mijn reis van R’dam naar Hoofddorp is er de 10 jaar dat ik hem nu (4x per week) maak ook bepaald niet comfortabeler of sneller op geworden en o.a. dat moeten sprinten om de aansluiting te halen is heel herkenbaar. (Het stukje dat ik met Connexxion reis is er overigens wél sterk op vooruit gegaan.)
    Maar toch: ik ben en blijf een fan van het openbaar vervoer. Als er meer mensen gebruik van zouden maken zou het beter kunnen zijn, maar nu jagen ze hun klanten juist weg, in elk geval in Zeeland. Maar die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij Connexxion volgens mij.

  5. Het zal er ook wel mee te maken dat Zeeland een relatief dunbevolkte uithoek is en dat het soms meer geld dan er binnenkomt. Laatst in Rotterdam zag ik weer even hoe vol het OV ook kan zitten. (werd ik trouwens ook niet echt gelukkig van)

  6. schrijverdezes schreef:

    Het ligt er maar aan wie je er tegenkomt…

  7. Dat is ook weer zo 🙂

Reageer