clear

zoeken

search

Middelburgse jongeren peinzen er niet over

07 november 2008


Op de website van de gemeente Middelburg kunnen drie documenten gedownload worden: De Nota Opgroeien in Balans (PDF) de brochure Meedenken over aansprekend onderwijs (PDF) en een enquête (PDF) onder Middelburgse jongeren over jeugdparticipatie en vrijetijdsvoorzieningen.

Vooral dat laatste document is aardig om eens te bekijken want je ziet al snel wat de jeugd mist en welk vertier er zoal ontbreekt in de Zeeuwse hoofdstad. Dat is nogal wat.

Opmerkelijk: het woord bibliotheek komt in de drie documenten slechts een keer voor, als een terzijde in de brochure. De jongeren reppen er met geen woord over. De politiek evenmin.

Het is maar dat je het weet.

@

5 Reacties

  1. Dat is ook niet abnormaal lijkt me. Zolang niemand het invullingspotentieel ziet gaan ze het ook niet missen. En om dat zichtbaar te laten maken moet er weer een minimum van uitgewerkt geweest zijn en toegepast. De bibliotheek is een ideale organisatie voor een heel wat centrale, socialere, verzamelende rol te spelen, maar zo lang we ons tevreden blijven stellen met het enkel ontlenen en informeren, zal daar ook niets aan veranderen. Jammer, want alle partijen verliezen hieraan.

  2. Rob Izeboud schreef:

    Het is toch juist goed dat de bibliotheek niet of nauwelijks genoemd wordt in een stuk dat gaat over wat jongeren missen:
    een goeie bibliotheekvoorziening in ieder geval niet!

  3. Jouke schreef:

    @Rob: ik neem aan dat dit als humor is bedoeld?

    Jongeren en bibliotheek is (muv verplicht en muv internetgebruik) helaas een combinatie die niet echt vaak voorkomt.
    Bibliotheek is in die kringen een heel raar woord waar je niet mee in verband gebracht wil worden.

    En het gekke is: ik kan me daar heel veel bij voorstellen jammer genoeg.

  4. Het heeft alles te maken met associaties idd. Misschien moeten we er ook wel gewoon mee leren leven.

    Of Rob heeft gelijk natuurlijk 🙂

  5. Rob Izeboud schreef:

    Ik denk dat het alles met de school te maken heeft. Pabo-studenten moet een taal- en een rekentoets doen om
    te testen of ze voldoende vaardig zijn in taal en rekenen.
    Dit nadat gebleken is dat ze die basisvaardigheden vaak niet beheersen.
    De bibliotheek is toch nog wel een boekenbolwerk.
    Hoe kan je van scholieren die niet voldoende taalvaardig zijn verwachten dat ze geïnteresseerd zijn in lezen?
    Als de leesvaardigheid wordt teruggebracht in het onderwijs volgen leesbereidheid en leesplezier vanzelf.

Reageer