clear

zoeken

search

Gelezen: Click: What Millions of Peope are doing online and why it matters

27 november 2008


Van het weekend begon ik in het boek Click: What Millions of Peope are doing online and why it matters. Wat een lekker leesvoer was dat!

Auteur Bill Tancer werkt voor Hitwise, een internetonderzoeksbureau dat zich vooral richt op het surfgedrag van grotere groepen gebruikers. Het boek is eigenlijk niet veel meer dan een vrolijke opsomming van bijzondere onderzoekscases van Hitwise; stuk voor stuk cases waar Tancer zelf ook bij betrokken was. Nu zijn goede analisten niet perse goede vertellers. Tancer is dat wel. Die eigenschap leverde hem eerder al een functie als columnist bij de New York Times op. En nu dus dit boek.

In 11 hoofdstukken en 203 pagina’s laat Tancer ons onder meer zien

  • Waarom de impact van Sociale Netwerken zo groot is geworden
  • Welke invloed dat heeft op bijvoorbeeld de online pornoconsumptie
  • Waarom veel Amerikaanse meisjes in januari op zoek gaan naar een promjurk (en niet zoals de meeste retailers denken in april)
  • Welke inzichten statistieken verschaffen in het dieet- en afkickgedrag van de massa’s
  • Waarom zoveel mensen beroemheden vereren en volgen
  • Dat miljoenen mensen dagelijks zoeken naar hun angsten omdat ze zich onbespied en onbespot wanen
  • Wie nu werkelijk de aanjagers zijn van web 2.0
  • Welke mogelijkheden er zoal liggen om televisie te koppelen aan het web en vice versa
  • Wat je wel en niet kunt voorspellen op basis van het klik- en stemgedrag van miljoenen
  • Hoe groot de invloed is van Early Adopters (en wie dat nu eigenlijk precies zijn)
  • Wat het belang is van Superconnectoren voor bijvoorbeeld de muziekindustrie (natuurlijk met The Arctic Monkeys en Tila Tequila als ultieme voorbeelden)

Terloops vertelt de auteur ons alles over zijn eigen leermomenten, de mogelijkheden die internetonderzoek ons bieden, enzovoort.

Dit boek zal misschien niet iedereen aanspreken. Mij spreekt het vooral zo aan omdat ik altijd gefascineerd ben door het surfgedrag van mensen. Van cijfers word ik doorgaans duizelig, maar niet als het gaat om bezoekersstatistieken en de daaruit voortvloeiende analyses. Zulke cijfers leren je namelijk niet alleen veel over de huidige staat van het web -en de toekomst ervan- maar ook veel over de sociologie en psychologie die erin besloten ligt.

Voor mensen die zich bezighouden met internetmarketing en alles wat daar op lijkt is dit boek sowieso een aanrader. Vier sterrren.

@

3 Reacties

  1. Astrid schreef:

    Leuke review. Kan zo op ons bieblog 😉

  2. Ha, dat mag altijd he, alles staat hier onder een cc-licentie 🙂

  3. Astrid schreef:

    Fijn. Wie weet… als wij even in een blogdip zitten!

Reageer