clear

zoeken

search

Een niet al te diepe duik in DeepDyve

14 november 2008


Daniƫlle onderstreepte het gisteren ook maar weer eens: de informatiebehoefte van onze klanten verandert in hoog tempo. De behoefte aan verdieping neemt af.

Nu ik erover nadenk besef ik weer even dat ik zelf ook niet ontkom aan de vervlakking. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn zoekmachinegebruik moet ik onderkennen dat ik in het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar gebruik heb gemaakt van Google. Voorheen combineerde ik dat nog wel met machines als Scirus, Alltheweb en Ask.com, maar het afgelopen jaar is dat er niet meer van gekomen. Dat heeft niet alleen te maken met gemakzucht en de tevredenheid over Google: het komt ook voort uit het feit dat ik me beroepsmatig minder met speurvragen bezighoud dan voorheen. Die speurvragen sluipen heel geleidelijk uit het takenpakket maar het is ook duidelijk waarneembaar dat klanten steeds minder vaak een beroep doen op je zoekvaardigheden. Ze zoeken zelf wel of gaan gewoon minder diep.

Toen ik begin deze week op de nieuwe zoekmachine DeepDyve stuitte leek het me gezien het bovenstaande wel een goed idee om weer eens te experimenteren met een alternatieve zoekmachine. Het is altijd een soort van spannend om het diepe web van nabij te mogen aanschouwen.

Ik heb de machine 5 kansen gegeven. Zocht natuurlijk even op ‘Zeeuwse Bibliotheek’ en constateerde dat ik maar een treffer kreeg: het Wikipedia-lemma. Toen ik overschakelde naar Engelse zoektermen werd het niet veel beter. Wikipedia wederom, een paar nieuwsresultaten en een paar niet-relevante treffers uit Open Access Databanken. Zoekend op wetenschappelijke termen kreeg ik al meer relevants in beeld maar die informatie is alleen interessant als je, uhm, wetenschapper bent.

Helemaal eerlijk is het niet, zo’n beperkte test, maar dat is hoe het gaat, anno 2008. Ik ben nu alweer klaar met deze machine. Er zijn al zoveel alternatieven. Er is al zoveel input.

En dat is nu precies waarom ik het wel snap, dat mensen niet meer zoveel behoefte hebben aan verdieping en waarom het gebruik van databanken en allerlei goedbedoelde maar halfslachtige zoeksystemen afneemt. We hebben wel wat beters te doen dan klooien met databases toch? Als je al bereid bent de moeite van het echte zoeken te nemen zijn relevante resultaten wel het minste dat je mag verwachten. En hoe zuur het ook is: Google is maar al te vaak relevant genoeg. Die bron, in combinatie met je persoonlijke feeds en tooltjes als Popurls of Kadaza en je komt al een heel eind.

Zie ook:
Het informatiegedrag van de medewerkers van morgen
Overvloed en onbehagen
Het exploderend informatie-universum

@

4 Reacties

  1. Wow!ter schreef:

    Ik ben slechts op de wachtlijst voor toegang gezet. Zie aan je plaatje dat jij daus al wel mocht. Bofkont.

  2. Het duurde wel een paar dagen maar toen was er opeens een mail inderdaad. Benieuwd wat jij ervan zult vinden.

  3. Anoniem schreef:

    Dat //www.kadaza.nl is inderdaad handige startpagina! Bedankt voor de tip!

Reageer