clear

zoeken

search

Spore: beperken is uitdagen

14 september 2008


Begin 2007 las ik voor het eerst over de pc-game Spore. Mijn interesse was meteen gewekt. Vorige week werd het spel uitgebracht en omdat de eerste kritieken overwegend lovend waren heb ik even getwijfeld of ik het spel zou aanschaffen. Ik stond er een dag na de release wikkend en wegend mee in mijn handen. Uiteindelijk besloot ik het spel niet aan te schaffen omdat ik er gewoon de tijd niet voor vrij wil maken. Je moet ergens een grens trekken, nietwaar?

Een paar dagen later las ik op Marketingfacts dat de DRM die op het spel zit tot veel verzet leidde. Veel kopers onstaken in woede over het feit dat zij het spel maximaal drie keer mogen installeren. Dit leidde er onder meer toe dat velen van hen het spel de laagst mogelijke waardering gaven op Amazon, waarschijnlijk opgehitst door elkaars gejammer.

Het gekke is dat ik me altijd wel kan vinden in piraterij. Gisteren kocht ik een controler voor de Wii, een spel voor de Wii en een seizoen Lost. Dat grapje kostte me 126 euro. Ik koop mijn games voor de Wii altijd braaf en koop ook regelmatig films. In mijn kast staan ook meer dan genoeg cd’s. Ik wil er niet te veel over mopperen maar ik kan je wel zeggen dat die liefhebberij kapitalen kost. Er wordt veel geld aan verdiend. In die zin kan ik goed begrijpen dat de media gekraakt worden en vervolgens gedeeld via Torrents en P2P. Zelf kijk ik ook regelmatig films die ik dezelfde avond heb binnengesleurd.

Kort samengevat komt het erop neer dat ik regelmatig betaal voor entertainment maar dat ik dat ook wel eens laat. Als ik alles zou moeten betalen zou ik de helft ervan niet kunnen kijken en luisteren.

Toch vind ik ook dat Mashable gelijk heeft als zij stelt dat de game-industrie niet goed is te vergelijken met de muziekindustrie. Muziekartiesten die minder platen verkopen hebben altijd nog de revenues van concerten en merchandising. Mashable constateert echter ook dat de uitgever van Spore, EA, de regels veel te streng hanteert en daarom wordt gestraft door ‘de gemeenschap’.

Dat uit zich niet alleen in negatieve recensies, dat uit zich ook in de torrentcijfers van de eerste week: een half miljoen downloads maar liefst. De titel voert de ranglijsten aan. Het gekke is dat de game ook goed verkoopt.

Vraag me niet waarom, maar ik krijg er maar nooit genoeg van om dit soort ontwikkelingen te volgen. Het is een spel tussen de industrie en de consument maar het is ook het gevecht van artiesten om loon naar werken te krijgen. Niet alles kan gratis zijn maar achterhoedegevechten hebben vaak een averechts effect. Dat blijkt eens te meer.

En zo blijf ik altijd maar worstelen met de vragen ‘wat zou ik zelf doen, als ik uitgever of producent van games zou zijn?” en “hoeveel te veel verdienen die grappenmakers nu eigenlijk als ik een game aanschaf voor 60 euri?”

Ik heb er nog steeds geen verhelderend antwoord op gevonden. Jullie wel?

@

Deze grappenmaker deed overigens ook nogal wat stof opwaaien. Bijna 2000 reacties op een blog dat nog maar een paar weken oud was. Een gevoelige snaar geraakt denk ik. Dat zijn de beste grappen

7 Reacties

  1. Hans schreef:

    De prijs van games wordt vooral bepaald door wat wij ervoor willen betalen. Geduld is een schone zaak in deze; na 2 jaar is bijna alles voor 10 tot 15 euro te krijgen. En de klassiekers (Pacman Asteroids) zijn inmiddels gratis online. Goeie muziek behoudt zijn waarde aanzienlijk beter.

  2. Het is inderdaad wel waar dat de prijzen niet echt objectief berekend worden. Indien sommige spelen vanaf het begin goedkoper zouden geweest zijn, hadden die wel kunnen aanslagen. Maar het gaat hen meestal meer over de maximumprijs van een product dan om het aantal maal je het kan verspreiden. Wat eindelijk een groter winstcijfer zou kunnen opbrengen. Ieder zijn job uiteraard, maar het is toch maar een rare aanpak.

    Weinig mensen zullen wel 2 jaar willen wachten nadat ze éénmaal zo opgepept zijn om het uit te proberen. Wat dan wel is naar andere opties zou kunnen leiden … zeker als je het maar 3x mag installeren.

    Het spel zelf is bewonderenswaardig. Ik kan mij, op Portal na, niet meer herinneren wanneer ik een game heb gezien die met een totaal nieuw concept afkwam.

    Ik ben ook wel is curieus om te zien of er een reactie op zal komen vanuit de creationistische en andere extreme hoeken.

  3. @ Hans: geduld loont inderdaad wat dat betreft maar is eigenlijk alleen interessant als het soloplayers zijn. Als er een multiplayer uitkomt wil je toch gauw de truukjes onder de duim krijgen die je tot gevreesde tegenstander maken. Dan kun je je geen maanden achterstand permitteren. Bij C & C Generals heb ik vele uren moeten spelen om een beetje op niveau te komen, herinner ik me nog…

    @ Benoit:

    Volgens mij zijn er al een paar van die reacties. Dat laatstgenoemde blog zal ongetwijfeld ook hen hebben bereikt…

  4. boesje schreef:

    Tja blogjes die geplaatst zijn op 11 september hebben misschien wel meer kans op meer aandacht ……… Het is en blijft een datum die gevoelig ligt.

  5. Jeroen schreef:

    Je kan hem ook nog voor de DS aanschaffen, is goedkoper maar grafisch ff wat minder. Maar je kan wel op ‘t terras doorgamen 😉

  6. Remco schreef:

    Jaa dan neem ik de DS van Jimmy mee, kunnen we tegen elkaar!

    Ikzelf zou het natuurlijk nooit doen, maar voor de DS kan je een adapterkaartje kopen waar je een microSD-kaartje in kunt doen waar je zelf spelletjes op kunt zetten die je van het net hebt geplukt:

    R4 kaartje

    Nee, laat die jongen maar veertig weken zakgeld betalen voor een officieel spelletje, of pa betaalt het wel die heeft toch geld genoeg. uhuh 🙂

  7. Over die DS heb ik al zo vaak getwijfeld maar dan moet ik daar ook weer tegenaan hikken.

    Zullen we maar gewoon allemaal werkloos worden 🙂

    Listige tips van Es ^^

Reageer