clear

zoeken

search

En ook Wehkamp gaat sociaal…

09 september 2008


Een paar weken geleden zat ik hier nog lekker te mopperen over de op hol geslagen marketing van Wehkamp. Vandaag vind ik een persbericht in de mailbox:

Met ingang van dinsdag 9 september lanceert wehkamp.nl de site wehkampreporter.nl. Na de recente metamorfose van wehkamp.nl, is een nieuwe stijl van berichtgeving een passend vervolg. Nieuwe media spelen een steeds belangrijkere rol in de berichtgeving naar pers en consumenten. Als innovatieve speler op de markt haakt wehkamp.nl hier als eerste retailer op in. Met de lancering van deze website zijn nieuws en achtergronden over het bedrijf in de meest brede zin van het woord beschikbaar. Pers en consument komen zo zelf aan het stuur te zitten als het gaat om het vergaren van informatie. Via RSS kan men zich op vernieuwingen op wehkampreporter.nl abonneren. Cartoonist Jos Collignon (huistekenaar van de Volkskrant) verleent zijn medewerking aan wehkampreporter.nl in de vorm van een maandelijkse cartoon.

Hoewel er hier van vernieuwing geen sprake is kan ik dit initiatief van deze grote retailer toch wel waarderen. Bezoekers van Wehkampreporter kunnen reageren op blogposts, zich abonneren op feeds, er is een mooie tagcloud: the whole lot. Vanzelfsprekend zijn de blogposts nog wel doordrenkt van commercie. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een oprecht verhaal van binnenuit, maar goed, wie ben ik?

Een initiatief als dit doet je in ieder geval wel beseffen dat het nieuwe web (2.0, zo je wilt) nu echt is ingeburgerd. Daarmee is het tijd geworden om termen als ‘sociaal’, en activiteiten als ‘de gebruiker opzoeken’ en ‘de gebruiker het heft in handen geven’ te laten voor wat ze zijn. Op een zeker moment ben je verzadigd en moet je een nieuwe horizon naar je toe trekken.

Dat doet niets af aan het feit dat Wehkamp met deze move laat zien dat hun zilveren Emma niet uit de lucht is gegrepen. Ze denken serieus na over de moderne klant en doen daar ook iets mee.

En de klanten doen er ook iets mee, zelfs als ze geen klant zijn 🙂

@

6 Reacties

  1. Hai Giselda,

    De Otto ken ik niet zo goed eerlijk gezegd maar ik geloof je best. Is dat Melrose Topje bijvoorbeeld een item dat je bij Wehkamp wel kunt vergeten?

    Ziet er in ieder geval goed uit, dat kan ik niet ontkennen 🙂

  2. Patrick schreef:

    Knap ik kan het ook zeker waarderen, zolang mijn vrouw er maar niet teveel koopt 😀

  3. LOL.

    Je kunt het altijd nog snel terugsturen. Da’s het voordeel…

  4. Anoniem schreef:

    Kennelijk valt het internet voor Wehkamp nog onder nieuwe media.
    De eerste retailer? Oef, knap eitje van Columbus en dé uitvinding van het wiel. Kunnen we eindelijk fietsen, een taxi nemen en per trein reizen.
    De pers bepaalt – gelukkig – zelf nog wel even wanneer ze wel of niet aan het stuur zitten.

  5. Het zijn nogal grote woorden inderdaad Ano, maar het gaat vooral om de invuling van de mogelijkheden van het web.
    Internetbedrijven etc. zitten natuurlijk allang massaal aan weblogs met reactiemogelijkheden maar bij bedrijven als Wehkamp zie je dat toch nog niet zo veel? Ik kan nog niet direct een paar goede voorbeelden noemen, jij wel?

Reageer op Giselda