clear

zoeken

search

Kadootje :een miljoen gratis boekomslagen van Library Thing

08 augustus 2008


Heeft je bibliotheekcatalogus nu nog steeds geen boekomslagen bij titelbeschrijvingen? Foei! Daar worden beeldcultuuradepten nerveus van!

Misschien is het stoute schoenen-tijd en moet je de afdeling catalogiseren gewoon eens attenderen op de vrienden bij Library Thing, die deze week een miljoen boekomslagen beschikbaar stelden, in drie formaten. In tegenstelling tot Amazon vragen Spalding c.s. niet om een wederdienst.

Nou ja, je moet wel lid zijn om de benodigde ‘Developer Key‘ te bemachtigen maar wat zou dat? Lidmaatschap is immers gratis.

Ik lieg trouwens. Tim Spalding vraagt wèl om een wederdienst. Of iemand erover wil bloggen….

Bien sûr!

@

6 Reacties

  1. Martine van de Loo schreef:

    Het lijkt me te doen als de omvang van je collectie niet al te groot is, of dat je dit via een macro kan regelen. We proberen hier bij Avans al tijden te regelen dat er omslagen ook te zien zijn in onze OCLC-catalogus. Onze softwareleverancier heeft echter nog geen ervaring met dit soort wensen, dus helaas….

  2. Hoi Martine,

    Of het wordt tijd dat ze zich er eens in gaan verdiepen. We mogen best wat eisen stellen als klant toch? Bijvoorbeeld dat ze met de tijd en de mogelijkheden meegaan?

    Werken jullie dan eigenlijk met Picarta of met Worldcat Local? In Picarta doken op een gegeven moment wel omslagen op maar ik zie ze nauwelijks meer, heb ik de indruk.

  3. Mark Deckers schreef:

    LibraryThing begint steeds meer op de NBD te lijken maar dan 2.0.

    Als de NBD nu opnieuw zou beginnen, zouden ze dan als librarything zijn? Wat denkt gij?

  4. Hoi Mark,

    Ik weet eerlijk gezegd te weinig van de NBD om dat goed te kunnen beoordelen maar ik weet wel dat LT een heel klein team heeft en onbevangen is begonnen. Ik weet ook dat LT altijd een open houding heeft gehad maar dat heeft kunnen doen bij de gratie van alle online ontwikkelingen.

    Als de NBD ECHT opnieuw zou beginnen zouden ze het zelfs nog beter doen misschien.

    Het zijn nu andere modellen, nieuwe manieren van omgaan met publiek. Het is moeilijk te vergelijken volgens mij.

    Best een mooi antwoord voor iemand die er te weinig van weet om het goed te kunnen beantwoorden toch?

    🙂

  5. Het probleem is volgens mij dat wij als bibliotheek nog steeds met een systeem werken dat uit de middeleeuwen van de automatisering komt.
    Ontworpen als digitale vervanging van de kaartenbak die niet ingericht was op de oneindige mogelijkeden die de techniek bood en kon gaan bieden.

    Het is toch niet meer van deze tijd om als wij boeken willen verwijderen uit ons catalogusbestand, dat wij dit in 2 verschillende systemen moeten doen waarvan een van die systemen nog steeds tekstgebaseerd is (zie ook dit forumbericht).
    Het is toch ook niet meer van deze tijd om als nieuw persoon binnen een organisatie te komen aan te geven dat een woordje in de catalogus wel erg verwarrend is en de collega’s vervolgens aangeven dat dit klopt, maar dat dit al 5 jaar lang aangegeven wordt, maar niet veranderd kan worden. Omdat dit volgens het systeembeheer niet kan. Ik kan er als ICT-er echt niet tegen dat een aanbieder van een betaald systeem dit kan zeggen en hier gewoon mee weg kan komen (En mocht er iemand van OCLC meelezen op dit weblog, dan wil ik daar best eens over deze misstanden praten ;)).

    De bovenstaande zaken zijn allebij dingen waar Librarything (nog) niet mee te maken heeft. LT is een nieuw bedrijf en moet innovatief zijn om klanten te trekken. Zij kunnen het niet maken om niet naar klanten te luisteren, want als hun systeem voor deze klanten niet meer interessant is, dan blijven deze klanten gewoon weg en heeft het systeem voor LT ook geen waarde meer. LT is afhankelijk van zijn gebruikers, terwijl dit bij andere aanibeders van de bibliotheek wereld vaak net andersom is (hoe onlogisch dit ook klinkt).
    Daarnaast heeft LT de mogelijkheid gehad om een nieuw systeem op te zetten, zonder rekening te houden met het oude systeem dat zij nog hadden liggen. Een systeem dat gebaseerd is op techniek van de 21ste eeuw ipv techniek uit de jaren 70.

    Nou ja genoeg geklaagd. Een mooi cadeautje van Librarything waar wij zeker iets mee kunnen en moeten. Als ik volgende week terug ben toch maar eens een balletje opgooien om dit ook bij ons in de catalogus te gaan gebruiken.

  6. Het is een kwestie van lange adem maar ik geloof nog steeds dat de ontwikkelingen op den duur zullen leiden tot aanpassing of een einde. Systemen die niet flexibel genoeg zijn om met de tijd mee te gaan hebben op de langere termijn toch een probleem.

    Aan de andere kant is de adem wel heeel lang want de afhankelijkheid van organisaties is nog erg groot. Dat is dan ook meteen de reden waarom veranderingen niet zo snel doorgevoerd worden.

    In dat opzicht is het ook goed als er compleet nieuwe bibliotheken ontstaan die ook niet worden gehinderd door de remmende voorsprong….Dat zal ook nog wel even duren.

    Houd ons op de hoogte van het gestuiter van de bal 🙂

Reageer