clear

zoeken

search

Hasbro, of hoe je een merknaam te grabbel gooit

14 augustus 2008


Spelletjesgrootmacht Hasbro is helemaal de weg kwijt. Een paar weken geleden werd bekend dat het bedrijf achter onder meer Scrabble de makers van de online kloon Scrabulous voor de rechter wilde dagen vanwege schending van de merkrechten.

Scrabulous deed het bijzonder goed op Facebook. In augustus had het spel daar ruim 1,3 miljoen actieve gebruikers, waarvan er 600.000 het spel dagelijks speelden. Dat kon Hasbro niet verkroppen. Het gaat hen niet eens zozeer om het geld (de makers van Scrabulous verdienen maandelijks alleen 25.000 dollar aan reclame): het gaat om het principe.

Slecht denkwerk want de online gemeenschap reageerde furieus en ageerde flink tegen de spelletjesfabrikant. In het artikel War of the Words, op Knowledge @ Wharton, kun je daar alles over lezen.

Hasbro komt nu met een eigen Scrabble-variant voor Facebook, maar het kwaad is al geschied: Scrabulous heeft al een nieuwe variant gemaakt en de Facebookversie van Hasbro (en EA) wordt weggehoond.

Zo gooi je je naam dus te grabbel. Of moet ik zeggen te Scrabble? Het is in ieder geval anti-marketing, en wel van een bedrijf dat de mores op het web niet goed begrepen heeft.

@

6 Reacties

  1. Robert schreef:

    Wat een koekenbakkers! Beetje vergelijkbaar met die metnos-in-een-cola-fles-hype van een paar jaar geleden.

    Mentos greep gelijk zijn kans en buitte het uit -wat leidde tot een enorme boost van haar merkbekendheid-, Coca Cola ging er vol tegenin en viel hoon van de halve marketingwereld ten deel. Pas later ging Coca Cola mee in de hype.

    Hasbro kon er natuurlijk ook gewoon op inspelen en zorgen dat hun kartonnen variant met dat spel meer werd gepromoot.

  2. Dat is precies wat ik bedoel!
    Waarschijnlijk marketingmensen uit de oude wereld 🙁

  3. Henk schreef:

    Als ze zo doorgaan kan Hasbro zijn naam veranderen in Has been…

  4. Can I Haz Scrabble 🙂

  5. Wel straf dat ze zo’n reacties niet zouden zien aankomen. Hebben die dan echt niemand in dienst of bij wie ze te rade zouden kunnen gaan voor zo’n dingen?

    En zoals Robert schrijft is dat geen geïsoleerd geval, want ik heb dit bij dit blog bericht ook gemerkt voor de aanpak van politiekers.

    Misschien kan dat nog afdeling van de bi(e)b worden om advies te geven over internet en haar gedragingen 😉

  6. Webcare is een zwaar onderschatte tak van sport :-/

Reageer