clear

zoeken

search

Uitgelezen: 100 Lifehackingtips om prettiger en efficiënter te werken

07 juli 2008


Tijdens mijn vakantie zag ik al een bericht voorbij komen op Essen2punt0: op de site Lifehacking.nl kan gratis het boek 100 Lifehackingtips om prettiger en efficiënter te werken gedownload worden. Omdat ik al vrij lang het weblog lifehacker.com volg -en sinds dit jaar ook Lifehacking.nl– vond ik dat een interessante tip.

Met de downloadsnelheden in Costa Rica leek het me niet wijs om meteen daad bij woord te voegen. Op een boerderij in de jungle valt er niet veel te lifehacken bovendien. Want wat is Lifehacking eigenlijk? Martijn Aslander definieert het op Wikipedia als volgt:

Lifehacking is een mix tussen timemanagement, kennismanagament en persoonlijke ontwikkeling, met een vleugje Web 2.0 en een vleugje MacGyver. Het gaat er volgens hem over hoe je informatie opspoort, organiseert, filtert en deelt, overzicht houdt en voorkomt dat je gaat lijden aan informatiestress. Lifehacking gaat over meer doen, in minder tijd met minder stress, zodat je slim kunt bewegen in de informatie en netwerksamenleving.

Interessante materie, nietwaar? Het is een onderwerp dat veel raakvlakken heeft met het vakgebied van de informatiespecialist.

Echter: nog voordat ik de kans kreeg het boek online te bekijken kreeg ik via Twitter een bericht van Frank Meeuwsen, van Frank-ly: of ik belangstelling had voor een gedrukt exemplaar van het boek. Die vraag kon ik met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Er is niets heerlijker dan boeken krijgen! Toen het boekje een paar dagen later op mijn deurmat viel was ik dan ook erg vrolijk. Een enveloppe met daarin een kadootje is zoveel leuker dan een enveloppe die een rekening bevat.

In de begeleidende brief schreef Frank mij dat ik me zeker niet verplicht hoefde te voelen om aandacht aan het boek te besteden. Dat is ook zeker niet aan de orde. Ik besteed er aandacht aan omdat ik het boekje de moeite waard vind. Niet dat het hier gaat om een onuitputtelijk naslagwerk of een boek waar de informatiespecialist echt niet zonder kan, nee, dit is een boekje waar je op elk moment lekker non-lineair in kunt lezen, wat het dan bijvoorbeeld weer uitermate geschikt maakt als geschenk voor vrienden.

Erno Hannink schrijft op Enthousiasmeren dat het boek bedoeld is voor “iedereen die in zijn werk gebruik maakt van een computer, maar geen idee heeft hoe je met een kleine inspanning een hoop dagelijkse taken veel makkelijker voor elkaar krijgt. Voor iedereen die veel op het web werkt, maar nog nooit van RSS gehoord heeft. En voor mensen die de schoonheid van een slimme vondst kunnen waarderen, en er hun voordeel mee doen.”

Het boek is onderverdeeld in zeven hoofdstukken, waarvan er zes ook echt tips bevatten. De volgende thema’s komen aan bod:

  • Algemene tips
  • Kantoortips
  • Windows & Outlook
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Web 2.0
  • Mac-tips

Het eerste hoofdstuk ‘algemene tips’ is merkwaardig kort. Als bibliothecaris zal dat je echter een zorg zijn want zoals Annemarie al terecht opmerkte: in dat hoofdstuk besteedt Anja Wassenaar wel mooi aandacht aan Al@din. Bibliotheek-PR van een café-eigenaar! Het hoofdstuk besteedt ook nog aandacht aan het sympathieke Bookmooch.

Het hoofdstuk kantoortips vertelt je onder meer hoe je effectiever kunt mailen en hoe je je kunt concentreren als iedereen je lastig valt. Aardig daarbij is dat de GTD-bijdragen steeds worden afgewisseld door tips op het gebied van gezond werken, van Hein Halfschepel.

Anders dan de titel doet vermoeden bevat het hoofdstuk Windows & Outlook ook tips voor bijvoorbeeld Internet Explorer en MS Office. Ik kan vooral de bijdragen over sneltoetsen iedereen aanbevelen. Toegegeven: het kost je wel een paar uur om die combinaties in de vingers te krijgen maar het bespaart je later vele duizenden muisklikken. Dat werkt niet alleen sneller, het werkt ook preventief tegen RSI.

Het hoofdstuk Persoonlijke ontwikkeling is gevarieerder. Je leest er in een paar regels hoe je een slechte dag te lijf kunt gaan, hoe ‘je je mind dumpt’ (als je tenminste weet waar je mind is) maar ook, in een veel langere bijdrage, hoe je thuis minder aan je werk denkt. Daar kan ik dan wel weer iets mee 🙂

Hoofdstuk vijf bood mij persoonlijk niet veel nieuwe inzichten maar de tips die er worden gegeven zijn allemaal van het type dat ik ook graag gebruik op ZB Digitaal: hoe je gefotografeerde tekst om kunt zetten naar PDF, wat de meerwaarde is van RSS, wat de magie van Piclens is, hoe je snel online wachtwoorden en formulieren kunt invullen, hoe je zicht houdt op je conversaties. Dit zijn aanraders voor iedereen die veel online is en zeg nu zelf: zijn we dat niet bijna allemaal?

100 Lifehackingtips lees je zoals je weblogs leest. Dat is ook helemaal niet vreemd want de meeste auteurs hebben hun sporen wel verdiend op het Nederlandse web.

Doe je er dan niet beter aan om de PDF te downloaden, of je te abonneren op de feeds van die auteurs? Dat zou je inderdaad kunnen overwegen maar aan de andere kant: in onze sector roepen we maar wat graag dat er niets gaat boven het lezen van papier. Lekker in bed of op de plee. Dat is ook een soort lifehack.

Worldcat leerde me dat het boekje nog niet aanwezig is in de collecties van Nederlandse bibliotheken. Toch maar even bestellen bij Bol of van Duuren?

@

2 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Hoi,

    ik heb het met de pdf gedaan maar ook een aantal Outlook dingen uitgehaald. Zoals werken met andere lettertypen als je bent ge-cc-ed in de mail. Categorieen toevoegen, takenlijstjes maken en zo leeg mogelijk houden. En in mijn mailbox staan nu niet meer dan 10 berichten. Heerlijk schoon dus! Heb het boekje (pdf) ook direct aan collega’s doorgemaild.

    Moqub

  2. Goed werk!

    Dat van die mailbox moest ik dan ook maar eens doen 🙂

Reageer