clear

zoeken

search

Je eigen merk zijn: 100 tactische tips van Chris Brogan

07 juli 2008


Dat het bijhouden van een weblog meer omvat dan het schrijven van stukjes op een eigen website alleen heb ik al eens geprobeerd te verwoorden in een notitie over ZB Digitaal. Die notitie schreef ik vorig jaar op verzoek van mijn baas.

Nu ik het document weer eens lees kan ik vaststellen dat het eigenlijk toe is aan een herziening. Enerzijds omdat alle cijfers inmiddels achterhaald zijn, anderzijds omdat dit weblog het afgelopen jaar pas echt z’n vruchten heeft afgeworpen.
Terugkijkend besef ik dat er dit jaar veel is gebeurd. Er kwamen opdrachten en verzoeken tot samenwerking binnen, waar ik meestal, deels op persoonlijke titel, op inging. Het netwerk van vrienden, bekenden en collega’s breidde snel uit. Ik kreeg een prijs die meer aandacht genereerde dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Ik werd meerdere malen uitgenodigd om mee te denken over kwesties die spelen binnen de informatiesector. Ik moest voorwaar alle zeilen bijzetten om het bloggen en alles wat daarmee samenhangt enigszins behapbaar te houden.

Ik denk regelmatig na over de dingen die mij overkomen en vraag mezelf dan wel eens af in hoeverre ze zijn gebaseerd op een samenloop van omstandigheden, op toeval, of op mijn eigen inbreng. Ik weet nu dat het een combinatie van die factoren is. Soms neig ik ernaar om alles wat ik doe te marginaliseren maar ik weet ook dat ik mezelf dan toch echt tekort doe. Het is het bloggen dat me veel goeds heeft gebracht en dat bloggen doe ik toch echt zelf.

Maar zoals gezegd omvat bloggen meer dan het schrijven van stukjes alleen. In ieder geval wel als je ernaar streeft om boven het maaiveld uit te komen. Doorgaans ben ik daar niet al te bewust mee bezig. Als ik reageer op andere weblogs doe ik dat spontaan. Het wijzen op bijdragen in de archieven van dit blog is verworden tot automatisme. Het in de gaten houden van inkomende links en verwijzingen elders eveneens. Ik houd als het ware dagelijks een vinger aan mijn digitale pols.

Vorige week las ik een posting van Chris Brogan: 100 Personal Branding Tactics Using Social Media. Personal Branding betekent zoveel als het jezelf neerzetten als merk. Toen ik die tips naliep realiseerde ik me dat ik ze in de afgelopen tweeëneenhalf jaar vrijwel allemaal in de praktijk heb gebracht. Niet omdat ik er naar streefde mezelf als een merk te positioneren maar omdat al die activiteiten op natuurlijk wijze deel uitmaakten van mijn verkenningen van het sociale web en het beter zichtbaar maken van ZB Digitaal.

Die constatering werpt de vraag op of ik dan ook aan Personal Branding doe. Het begint er wel op te lijken. Natuurlijk: ik doe het op een bescheidener niveau dan de voorbeelden die Nienke Becker noemt op Frankwatching, de freelancer die Lancelots noemt ben ik nog lang niet en aan het leiderschap dat wordt genoemd op Marketingfacts wil ik niet eens denken. Maar toch: ik werk aan een merk en misschien wel minder onbewust dan ik hoopte.

Desondanks houd ik voorlopig toch liever de gedachte waar Marina ooit naar verwees vast: ik probeer het bloggen naar een hoger niveau te tillen, niet ‘mijn eigen merk’.

Maar misschien zijn die twee dingen wel onlosmakelijk met elkaar verbonden…

Zie ook Brogan’s e-book (PDF) over Personal Branding.

@

9 Reacties

  1. Liek Schoeren schreef:

    Ik denk dat vooral authenticiteit, echte belangstelling, energie en vakmanschap de kern is van waarom je blog zo goed gaat. En door het bloggen (ningen, twitteren, rss-en) op een hoger niveau tillen hoef je niet meer aan je eigen merk te werken, dat gaat vanzelf.
    Leuk om weer even een update van je ideeën over je eigen blog te lezen overigens.

  2. Met zulke zaken wil ik best geassocieerd worden Liek, dank je!

    Het is goed om af en toe ff stil te staan bij de dingen die je doet (en laat)…

  3. Christian schreef:

    Af en toe moet je jezelf gewoon even kietelen, Edwin. Krabben doen anderen vaak al.

    Serieus, of je nu een merk bent of niet.. Ik lees je blog altijd en graag.

    Relevante signaleringen van ontwikkelingen, gadgets, publicaties enzovoort, voorzien van een duidelijke en immer consequente – maar nooit starre – stellingname en visie, voorzien van een sausje van allerlei ‘ongein’ voor tussendoor.. ter ontspanning of zo.

    Blog dus vooral raak! En je ‘merkt’ wel wat er gebeurt.. 😉

  4. Ha Christian,

    Is die eerste zin een Brabantse uitdrukking ofzo? Hijs leuk hoor 🙂

    Bedankt voor het meekietelen. Zulke woorden waren in den beginne een stimulans en zijn dat ook nu nog.

    Soms blijven goede dingen wel degelijk behouden ^^

  5. Christian schreef:

    Hmm.. Nu ik erover nadenk, denk ik dat die zin in deze combinatie een wat eigen vinding is. Maar jezelf of een ander ‘kietelen’, da’s in ieder geval wél een bestaande uitdrukking. Geen idee hoe wijdverbreid die is hoor.. 😉

  6. Die kennen we zelfs in Zeeland maar dat van het krabben? Dan gaat het hier al snel over joekte aan juh rikke 🙂

  7. Christian schreef:

    Krabben kan in Brabant overal.. haha!

  8. Nietsnut schreef:

    Brandig is alles ZB, of denk je dat ik Nietsnut heet ;).

    Jij bent in ieder geval goed bezig!

  9. @ Christian: ik heb er ooit twee vriendinnetjes gehad. Dat herinner ik me nog goed 🙂

    @ Nietsnut: die naam blijft wel hangen inderdaad!

    Thanks

Reageer