clear

zoeken

search

Romanadvisering

25 mei 2008


In de Zeeuwse Bibliotheken loopt sinds enige tijd het project Romanadvisering. Een werkgroep die bestaat uit verschillende medewerkers van Zeeuwse basisbibliotheken buigt zich onder meer over nieuwe manieren om het publiek dat graag romans leest op maat te kunnen bedienen. Ondertussen heeft een groep inlichtingenmedewerkers een cursus romanadvisering gevolgd die als zeer zinvol werd ervaren.

Het is ook de bedoeling dat er een digitaal platform wordt ingericht waar de betrokken medewerkers hun opgedane kennis kunnen delen. Dat wordt waarschijnlijk een Wiki of een besloten variant van Ning. Vanuit die achtergrond ben ik ook een beetje betrokken geraakt bij het project, zij het zijdelings. In een paar sessies heb ik de groepsleden geïnformeerd over mijn ervaringen met tools die voor dit project relevant kunnen zijn; van blogs tot wiki’s, van netwerken als Library Thing tot de benadering van de bibliotheek Deventer. Mede op basis van mijn notitie (DOC) over ZB Digitaal en oude blogposts heeft een Vlissingse collega een voorstel voor de inzet van ‘2.0-tools’ geschreven. In bibliotheekblad 9 kun je meer lezen over het project.

Ik hoop oprecht dat de werkgroep tot een mooi samenwerkingsverband komt, waarbij persoonlijke kennis en moderne technologie optimaal benut zullen worden. Het benutten van ontwikkelingen elders, zoals de gepersonaliseerde aanwinsten van ‘mijneigenbibliotheek’ in Groningen, kan het project sneller naar grote hoogten stuwen.

Toch is er ook een kleine kanttekening. Advies op maat is weliswaar goed te realiseren op basis van profielen, gestelde vragen, en klantencontact in fysieke en digitale vorm maar wordt lastiger als je eigen leespatroon een beetje afwijkt van literaire hitlijsten.
Veellezer Occy schreef daar afgelopen vrijdag over:

Elaas, 1 enkele maal op de 100 faal ik. Dan komt u binnen: het oudere belezen type (u geurt naar tabak en neergelaten gordijnen). U bent vertrouwd met bibliotheken, neemt de stilte in acht die hier verondersteld wordt te heersen, en herkent uit al het voetvolk feilloos zij die betaald worden om dag in dag uit het kaf van het koren te onderkennen.
Er valt een schaduw. U komt naderbij. En zegt: kan u me iets goed aanraden? Daar gaan we, denk ik, en houd me klaar om met de linkerhand wapen 1 boven te halen: de interessepeiler, en met de rechterhand wapen 2: de voorgaande leeservaringen-bevraging. Maar u – met die geur die doet denken aan zolders vol in decennia niet gelezen boeken en geheel vergane muizenkarkassen – sneller dan een slikbeweging, onderbreekt me nog voor ik aan het brabbelen ga, en vraagt: iets, bijvoorbeeld, dat u zelf recent heeft gelezen. Er valt een stilte.

Een stilte.

Als je vervolgens leest wat Occy recent las besef je dat advies op maat in sommige gevallen geen sinecure is, zelfs niet voor een grootverbruiker…

En nu we het toch over ‘op maat bedienen hebben’: ik zal met belangstelling het initiatief van de bibliotheek Vlissingen volgen: zij openen morgen drie filialen op basisscholen. De scholen krijgen een mediatheek die beheerd gaat worden door medewerkers van de bibliotheek, op elke school geholpen door tien leerlingen. Real life gebruikersparticipatie! Dat is inderdaad vraaggericht in de praktijk!

@

5 Reacties

  1. boesje schreef:

    Mooi is mijn mailtje vanmorgen toch niet voor niets geweest.

  2. Occy schreef:

    wrijf het er nog wat in!! 😉

    nee, laat dat initiatief maar komen (vergeet in de tussentijd wel niet te lezen …)

  3. Hee Boes, mailen heeft altijd zin hoor. Soms past het er mooi in, soms duurt dat wat langer..

    @ Occy: ik vond het een prachtpost en soms ben ik wel zuur over de prioriteiten die ik stel. Ik wil graag meer lezen maar die wens wordt maar al te vaak bedolven onder andere driften.

    Ooit…..

  4. Ron Roose schreef:

    99 op de 100 succesvolle adviezen, daar gaan we voor!

  5. Ha, dat vind ik nu ook 🙂

Reageer