clear

zoeken

search

De monniken van Norcia

24 april 2008

Vorige week brachten we ook een bezoek aan het klooster van San Benedetto, in Norcia. Dat was wat je noemt een bijzondere ervaring, zelfs voor een heiden als ik.

We luisterden anderhalf uur naar de boeiende verhalen van Prior Dom Cassian Folsom (kijk onder ‘daily life‘ en vervolgens onder ‘Meeting the monks’), een Amerikaan die het ingedutte monnikenleven in Norcia een paar jaar geleden nieuw leven inblies, tot vreugde van de plaatselijke bevolking. Het was interessant om te horen hoe het Benedictijner leven wordt geleefd maar nog veel interessanter waren de verhalen over de vernieuwing en verjonging binnnen het kloosterleven. San Benedetto telt ongeveer 10 monniken, met leeftijden die variëren van 21 tot 47. Geen van hen is afkomstig uit Italië. Opmerkelijk.

Cassian sprak niet over God (desgevraagd liet hij me weten dat dat wel goed zou komen tijdens de ‘completen’) maar gaf wel zijn mening over bibliotheken, bibliotheekvernieuwing, het management van een klooster en de obstakels die met verandering gepaard kunnen gaan. Hij gebruikte daarvoor de metafoor van het hardop lezen: Lectio Divina. Monniken lazen teksten eeuwenlang hardop, totdat er een grappenmaker kwam die besloot ‘voor zichzelf’ te lezen. Dat was hoogst ongebruikelijk, dat was -letterlijk- ongehoord!

Ik vond het een mooi verhaal. Toen we een paar uur later toekeken hoe de Monniken hun completen beleven in de kerk, viel mijn mond helemaal open: zij zongen een passage uit Te Lucis, een lied dat ik juist die week had leren kennen. Way out of my league, zou je denken, maar gek genoeg bezorgde me het toch een kort kippevelletje.

Maar eerlijk is eerlijk: dit was wel wat ik ongeveer verwachtte van het monnikenleven. Dat kan ik echter niet zeggen hun aanwezigheid op Youtube en Dailymotion (en gek genoeg niet op Godtube), hun digitale nieuwsbrief (PDF) en hun vlotte website. En al helemaal niet van de mobiele telefoontjes aan hun riemen…

De monniken zijn in wezen niet veranderd maar oriënteren zich inmiddels wel internationaal en digitaal. Ze doen aan marketing, zoeken de potentiële geïnteresseerden op waar zij zitten. Zij beseffen wat er gaande is in de wereld en zij proberen zich zoveel mogelijk aan te passen.

Het moet niet gekker worden maar echt: we kunnen er als bibliotheken nog best een voorbeeld aan nemen.

Benedictijns ben ik niet geworden maar je zult me ook niet snel wat kwaads horen zeggen over die ouwe Benedictus. Hij zag het helemaal niet zo verkeerd. Toen al niet.

Je zou er spontaan een Te Lucis van gaan zingen 🙂

@

8 Reacties

  1. wel onder de douche dan, he 🙂

    Mooie ervaringen hoor die daar zo tussendoor geblogd worden.

    Als monnik ‘alleen’ betekent, dan doen de moderne monniken het toch wel heel anders dan Benedictus. Of zie jij dat anders? Hoewel de ‘kijkcijfers’ nog niet geweldig zijn natuurlijk. Maar misschien ná deze post dan weer wel…

  2. Maar wel uit volle borst!

    In het filmpje zit ook een monnik die we elders hebben ontmoet, namelijk in een groot klooster midden in de bergen. Daar moet hij negen jaar wonen……alleen.

    Ze zijn het dus nog niet verleerd!

  3. Erna schreef:

    Hoi Edwin,

    ik heb ons Te lucis nog op mijn mobiel staan. Maar ondanks verwoede pogingen om het te uploaden, en het om te zetten tot een wav of mp3 lukt me dat niet. Zal ik het jou anders mailen, dan kun je het geluidsfragment toevoegen bij deze blog

    greetz,

    Erna

  4. Ik zal op de eerste klas-ning dat audio-onderdeel activeren! Maar als je het wil mailen: graag. Ik ben toch wel benieuwd naar de enige juiste versie van dat lied 🙂

  5. Jan Tweepuntnul schreef:

    Ah..mooie herinneringen. Die Cassian was een indrukwekkend figuur!

  6. Ha Jan!

    Blij dat jij dat ook vond!

  7. Librarian.be schreef:

    Naar het schijnt zou het de Milaanse bisschop Ambrosius zijn geweest die in de vierde eeuw het stillezen heeft uitgevonden. Het is Augustinus die in de periode rond 385 in contact komt met Ambrosius en vaststelt dat deze niet hardop leest, maar stil, in zichzelf.

    Het hardop lezen komt naar het schijnt voort uit het feit dat het Latijn van de Romeinen geen spaties of leestekens bevatte. Hardop lezen helpt dan. Pas na de zesde eeuw werden er spaties en leestekens gebruikt en begon het stillezen opgang te maken. Men kon wel stillezen, maar omwille van praktische redenen (het lezen van teksten zonder spaties of leestekens) werd het in de praktijk niet toegepast.

    Bronnen:

    Nieuws uit Afrika / Kees VerduinAENEID 1-100 in several FORMATS / William Harris

  8. Bedankt voor de aanvulling! Misschien is dit ook wel wat Cassian vertelde. Maar dat weet ik niet meer helemaal zeker…

Reageer