clear

zoeken

search

Zoekmachine Marketing Trends 2008

26 maart 2008


Via Livre vond ik het interessante rapport Google domineert, maar hoe lang nog? (PDF) van Michel Bieze en Peter Schinkel.

De auteurs concluderen onder meer dat de invloed van Google Pagerank begint af te nemen en dat het voor organisaties nu weer belangrijker wordt om kwaliteit te bieden in de vorm van goede, unieke content, op de goede plaats (de ‘landing page‘)

In 2008 wordt mobiel internet eindelijk gemeengoed.

Deze voorspellingen hebben we natuurlijk ook al in vele andere rapporten kunnen lezen maar voor mijn gevoel onderstrepen ze wel dat dit idee in brede kring wordt gedragen.

En hoewel het rapport zich met name richt op marketeers is het citaat op Livre ook interessant voor informatiespecialisten:

Bieze denkt dat andere zoekmethodes op zullen komen, met name omdat de huidige zoektechnologie niet zulke geweldige resultaten oplevert. Bij Google niet en ook niet bij anderen. “Veel zoekopdrachten leiden niet tot het gewenste resultaat. De schattingen lopen uiteen van eenderde tot tweederde van het totaal. Dat is eigenlijk een hele slechte. En dat betekent dat er volop ruimte is voor verbetering. Volop ruimte dus ook voor de concurrenten van Google om met veel betere technieken te komen.”

Volop kansen ook voor onze beroepsgroep, zou ik willen zeggen. Massaal etaleren die niches. De inhoud beter maken dan elders, op platformen die het goed doen in alle zoekmachines, en er tenslotte voor zorgen dat het goed kan worden gelezen op mobiele apparatuur. Appeltje eitje toch?

@

3 Reacties

  1. Fluitje Cent! 🙂

  2. Het onderzoek van Identy slaat de plank soms mis. Ik denk dat een aantal stellingen te kort door de bocht zijn, zoals Emerce terecht beschrijft. Het rapport is zeker niet slecht, maar de ’schreeuwerige’ schrijfstijl en de stellige conclusies gecombineerd met de prominente koppeling met Indenty doen voor mij helaas afbreuk aan de kwaliteit en betrouwbaarheid.

    Wat zijn dan wel realistische trends in zoekmachinemarketing in 2008? Natuurlijk zit er een grote kern van waarheid in bovengenoemde bronnen. En ik beweer ook zeker niet alle wijsheid in pacht te hebben, maar ik denk dat enige nuancering op z´n plaats is: Zoekmachinemarketing trends 2008

  3. @ Marina:

    lol 🙂

    @ Eduard: bedankt voor je aanvullingen en nuancering!

    Zo zie je maar weer dat het soms beter is om een rapport eerst eens goed te lezen voordat je erover schrijft. In de vaart der volkeren had ik ook niet eens gekeken of er al meer over was geschreven (wat ik doorgaans wel doe): dat wreekt zich meteen 🙂

    Thanks.

Reageer