clear

zoeken

search

Het sociale web: vermenging, concentratie en passie

03 maart 2008


Lorcan Dempsey geeft op zijn blog een mooie beschouwing van web 2.0: The Two Ways of Web 2.0. Hij maakt binnen ‘2.0’ een onderscheid tussen het vermengen van allerlei technieken, platformen en data (diffusie) en de concentratie van gebruikers, data, communicatie en computercapaciteit.

Het begrip ‘web 2.0’ is inmiddels gemeengoed geworden en begint zelfs al lichtjes te irriteren maar wat Dempsey zegt vind ik essentieel. Het nieuwe web wordt inderdaad vaak uitgelegd als het geheel van sociale netwerken, weblogs, wiki’s, en gebruikersparticipatie maar men vergeet daarbij vaak ook te kijken naar de randvoorwaarden voor het succesvol benutten ervan.

Web 2.0 wordt niet voor niets ook wel het sociale web genoemd. Dat impliceert veel meer dan een beetje dialoog met een verdwaalde bezoeker op je Hyve, het toestaan van commentaren op een blog of zelfs het laten bijdragen aan een wiki. Je kunt zulke tools wel ‘zomaar eventjes’ integreren in je website maar daar maak je echt niet zomaar iets mee los. Je moet ook:

vertrouwen winnen, je expertise bewijzen op de langere termijn, blijven volhouden, geloven in wat je zegt, vragen wat een ander ergens van vindt, openstaan voor suggesties, jezelf niet opdringen, vriendelijk zijn, originele ideeën aandragen, creatief om kunnen gaan met lastpakken, overal relevante links naar je waardevolste content achterlaten, luisteren, bijdragen, advies geven, uitproberen, lachen, huilen, maken en vinden.

En dat dan op al die plaatsen waar de mensen zich bevinden, waar de kritische massa groot genoeg is om sociale tools tot hun recht te doen laten komen. Dempsey heeft gelijk als hij schrijft:

Scale matters in the context of the social value created in these services. You cannot simply add social networking to a site and expect it to work well. Think of all those empty forums.

Soms zou ik ZB Digitaal nog wel eens over willen doen, op precies dezelfde manier als in de afgelopen twee jaar, maar dan met bijvoorbeeld collecties als specifiek thema. Ik heb in de achterliggende periode veel geleerd over het sociale web. Bijvoorbeeld dat zo’n periode ook een investering is; dat mensen pas op je gaan vertrouwen als ze je consequent op verschillende plaatsen tegenkomen en pas in een later stadium een beroep durven te doen op je mogelijke expertise.

Ik ben er stellig van overtuigd dat je dat ook kunt bereiken met collecties als thema en uitgangspunt.

Als je een maximale opbrengst wilt zul je echter ook maximaal moeten investeren. Niet met geld. De investering bestaat uit een vorm van enthousiasme zoals je die maar zelden beschreven ziet in traditionele projectplannen.

Als ik me niet vergis heet die vorm passie.

@

Zie ook een post van Dempsey van 27 februari: The big resourch rich library.

5 Reacties

  1. Natalie schreef:

    Ik vind dit anders ook wel een mooie beschouwing!

  2. Liek Schoeren schreef:

    De foto van de puppie is hierbij heel veelzeggend. Hij is nog niet volwassen maar kijkt je al goed in de ogen. Goed stuk trouwens.

  3. overgang schreef:

    Ik vind dit ook een goede beschouwing. Web 2.0 is ook vooral de bereidheid om naast je social networking ook inderdaad iets te doen met de gegevens die komen op je web 2.0 activiteiten. Dus luisteren, dialoog voeren met de klanten en enthousiast samen werken.

Reageer