clear

zoeken

search

Ugame Ulearn: TU Delft 5 maart

06 maart 2008


Gisteren bezocht ik met collega Enno het symposium Ugame Ulearn: Gaming & New Literacy – skills for the Future, in het conferentiecentrum van de TU Delft. Dit evenement werd voor de eerste keer georganiseerd, als samenwerkingsproject van de Technische Universiteit Delft en DOK.

Ik koos er bewust voor om het symposium te bezoeken zonder laptop. Het leek me wel eens lekker om alleen te hoeven kijken en luisteren. Toen ik er eenmaal was had ik eigenlijk alweer spijt van die beslissing, omdat er minder geblogd werd dan ik had gedacht. Van een livestream was ook geen sprake maar alles wat er gebeurde in de enorme aula uitgebreid is opgenomen met een heus arsenaal aan filmapparatuur en zal in een later stadium ongetwijfeld nog online gezet worden.

Het was een prachtig evenement. Voor een uitgebreid verslag verwijs ik naar het weblog van Biebgrll en voor foto’s naar het weblog van Rita en Ning. Ik schrijf zelf nog een verslag voor IP, komend weekend. Daarom ga ik hier verder maar niet te diep in op de inhoudelijke kant. Ik kan hier in ieder geval wel al verklappen dat ik vooral heb genoten van de presentaties van Jenny Levine en Eli Neiburger. De vele slides van Jenny vind je hier (PDF).

De meesten van jullie weten wel dat ik een groot voorstander ben van gaming in bibliotheken. Gaming in de ruimste zin van het woord. Ik heb er veel over gelezen, heb hele positieve ervaringen met evenementen in de ZB en zie talloze mogelijkheden om er meer mee te doen. Daar heb ik al menig document aan gewijd. In die zin vertelden Jenny en Eli mij niet veel nieuws. Dat geeft helemaal niets. Een goed verhaal moet vaak verteld worden en het is fijn om het een keer live te zien en te horen. Dat is toch anders dan het bekijken van een presentatie online.

Ik volg de ontwikkeling rondom gaming en bibliotheken nog altijd op de voet en heb veel respect voor de manier waarop Ann Arbor dit fenomeen benadert. Eli is de grote man in AADL en liet met zijn presentatie en een paar filmpjes zien hoe makkelijk het allemaal te organiseren is en vooral: wat het allemaal oplevert. Meer dan menigeen wenst te beseffen.

Dat gaf me wel het gevoel dat ik daar eigenlijk niet op mijn plaats was. Eigenlijk hadden daar de mensen moeten zitten die maar niet inzien wat de potentie is van gaming. Ik hoef tenslotte nergens meer van overtuigd te worden. Integendeel. Het zal meer tijd nodig hebben, vrees ik. En daar past maar een woord bij: jammer!

Wat ook jammer is, is dat ik niet alle sprekers heb kunnen beluisteren. In de ochtend had ik achteraf gezien liever voor andere sprekers gekozen. Soit. De input was nu ook al meer dan mooi.

Er was ook veel input op sociaal gebied. In de pauzes babbelde ik met collega’s uit het hele land, waarvan ik er veel voor het eerst in levende lijve zag. Het waren er zoveel dat ik met sommigen niet eens heb kunnen praten. Van vooraf gemaakte afspraken om dingen te bespreken kwam het ook niet echt. Zo sta je te babbelen met Jenny en Eli, zo word je met Gerard in het Engels aan de tand gevoeld voor een podcast. Door de overvloed waren de meeste gesprekken kort. Het diner achteraf, met Marina, Jan en Gerard, gaf wat meer rust wat dat betreft.

Ik kom er nog wel op terug. Een post met alle indrukken en ideeΓ«n zou veel te lang worden.

Ik wil nog wel mijn moddervette kudos geven aan Erik, Jaap en Liesbeth. Je kon aan hun gezichten zien dat ze alle drie moe waren van de hele organisatie maar dit trio stuiterde de hele dag rond met een enthousiasme waar menig biebfossiel veel van kan leren. Perfect!

De aankleding was mooi, de opzet solide. Ik hoop oprecht dat DOK en TU een vervolg zullen geven aan dit initiatief.

Maar dat zit vast wel snor.

@

Foto.

11 Reacties

  1. Rita schreef:

    O, daarom heb ik je niet gezien Edwin… je had geen laptop bij je;-) Lees hier verder…. met een link naar jouw posting natuurlijk.
    Ritanila
    Groet
    Rita Niland

  2. Jaap van de Geer schreef:

    thanks for kudos! Moeheid heeft al weer plaatsgemaakt voor hoop nieuwe ideeen voor volgende editie πŸ˜‰ Mooi dat je erbij was en ik zie jullie snel in Middelburg.
    Audioverslag van UGame ULearn van Fr. Roderick is te horen via: //sqpn.com/2008/03/05/db450-murphys-law/

  3. BiebKol schreef:

    Sjonge, wat een linkje in een blogpost van jou al niet voor effect heeft zeg! πŸ˜‰

  4. Anja schreef:

    πŸ™‚ ik dacht al, wanneer schrijf je over UGame-Ulearn πŸ™‚
    Ik ken het gevoel, jammer dat het niet mogelijk is om alle sprekers te zien…
    Ik ben in de ochtendsessie in het auditorium gebleven, ik heb Wim Veen horen spreken en vond hem fantastisch! Er was nadien weinig tijd om vragen te stellen, dus hoopte ik hem nog even te kunnen aanschieten tijdens de lunch, maar doordat ik niet zo snel liep (dat heb je met een gekneusde en gebroken teen) was hij me telkens te vlug af…Ik ga een poging wagen via het sociale netwerk nu.
    In de middag een heel onderhoudend verhaal over gamen in de bieb van Jenny Levine, nou ja dat weet je, toen zaten we naast elkaar. Daarna heb ik rock paper siccors gespeeld tijdens de sessie met Marinka Copier.

    Ik hoop op een herhaling volgend jaar, alleen zou het dan mooi zijn om een combi games/web 2.0 te maken, die naar mijn idee zo dicht tegen elkaar aan schurken dat ze bijna siamese tweeling worden…

    Grtz
    Anja

    btw, de IMDconferentie moet ik overslaan, voet wil niet meer na drukke week, dus ik ga met een goed boek op de bank zitten…

  5. grappig hoe dat werkt met live bloggen. ik haakte af toen ik van de meesten hoorde dat ze niet gingen bloggen en eigenlijk is live bloggen alleen maar leuk (vind ik) als je het “met z’n allen” doet. Toch weer dat sociale aspect πŸ™‚

  6. @ Rita: bedankt voor de link! Ik kwam ‘m gisteren tegen!

    @ Jaap: leuk dat je naar Middelburg wilt komen…

    @ Biebkol: een paar extra reacties? πŸ™‚

    @ Anja: het was leuk om je te ontmoeten. Kan ik dus nog geen verslag van de idm-conferentie tegemoet zien.

    @ maar we hebben wel heel sociaal gegeten toch?

  7. Peter J. Kuipers schreef:

    Ik kan me goed voorstellen dat je je daar eigenlijk niet op je plaats voelde en vind dat er eigenlijk mensen hadden moeten zitten die niet inzien wat de potentie van gaming is.
    Mijn indruk is dat het symposium overwegend promotie van ‘gaming’ tot doel had. Nuttig om argumenten ‘voor’ te horen, maar wat ik gemist heb zijn de argumenten en concrete middelen/maatregelen om weerstanden te overwinnen, die deels denk ik terug zijn te voeren tot weerstand tegen IT in het algemeen.

  8. Hoi Peter,

    Jij was er dus ook πŸ™‚

    Ik denk dat je stelling over de weerstand wel klopt in grote lijnen. Als de mensen die er niets in zien dan bij zo’n evenement zouden zijn, zouden ze toch wat meer over de streep getrokken kunnen worden.

    Ik geloof ook steeds meer in de kracht van het goede voorbeeld. Als je laat zien dat iets goed werkt, als je succes aantoonbaar maakt, verstomt kritiek steeds sneller…

  9. nomorecorsa schreef:

    @ Peter en Edwin
    Sterker, als de (zoals ze het zo mooi zeggen) early adapters het niet doen, wie dan wel…Ik denk dat het nu nog te vroeg is om te verwachten dat mensen die nog niets met het onderwerp hebben zich aangetrokken voelen tot het onderwerp. En dat de tools om weerstand te overwinnen er gewoonweg nog niet zijn, omdat die ontwikkeld worden vanuit een behoefte en lerend vermogen.

    Ik vermoed dat de mensen die er waren echt nog early adapters zijn. Die gaan op gegeven moment vanuit de “best practises” (weer zo’n mooie kreet) mensen overtuigen en tools ontwikkelen.

    @Edwin
    Sorry, maar ik ben blij dat ik niet gegaan ben want ik strompel nu erger dan afgelopen woensdag… Het heeft echter ook zn voordelen, ik heb inmiddels ook mijn “verslagje” klaar, want ik kon geen kant op, behalve de bank…: //digitaleevolutie.blogspot.com/

  10. @ Nomo:

    Een groot deel van de aanwezigen wel idd ja.

    Ik heb je uitgebreide verslag gelezen. Top!

    Ga je het blog er actief inhouden?

  11. nomorecorsa schreef:

    @ Edwin
    Jaaaa!!! Ik heb er net weer even een berichtje op gepend… πŸ™‚

Reageer