Reuters Labs: innovatie in nieuwsvoorziening
11 februari 2008
Ik bezoek de website van Reuters eigenlijk nooit en zag daar tot voor kort ook weinig reden toe. Marie-José Klaver attendeerde me vorige week op een nieuw programma van Reuters dat Open Calais heet: ‘Reuters wil de hele wereld taggen’. Dat vond ik een opvallende kop omdat ik Reuters niet direct associeerde met digitale vernieuwing.
Dat blijkt een misvatting te zijn. Reuters timmert zelfs flink aan de weg op dat gebied! Vandaag kwam ik Reuters opnieuw tegen en wel op Resource Shelf. Die link leert mij dat Reuters, geheel in de geest van Google, een heus lab heeft voor ‘showcases van productinnovatie en ontwikkelingen’.
De site lijkt veel op de gewone site van Reuters maar de verschillen worden al snel duidelijk als je doorklikt op een artikel. Opeens zie je kleine bookmarklets om het bewuste artikel toe te voegen aan Digg of Twitter en de site ademt overal rss en multimedia. Daarnaast biedt de site ook vele echte, afzonderlijke producten. Een kleine greep uit de lange lijst:
- De News Screener: een tool waarmee je slimme filters kunt leggen op recente nieuwsberichten
- Search People in Video: visuele resultaatsuggesties terwijl je typt
- Newsmaps
- Mobile Journalism, een testcase voor verslaggeving via mobieltjes
- Newsbeats
- Taggen met synoniemen en antoniemen
Ook widgets worden niet vergeten, zelfs in de vorm van een quiz voor Facebook. Je kunt het zo gek niet bedenken of Reuters lijkt het te hebben.
Ik had werkelijk geen idee. Nu gelukkig wel.
@