clear

zoeken

search

Je website laten testen door de doelgroep

13 december 2007


De Nederlandse culturele sector kent een breed scala aan websites. Het is niet uitzonderlijk dat één culturele organisatie meerdere sites beheert of meewerkt aan de ontwikkeling ervan.

Het gebruik van al die websites wordt in veel gevallen wel geanalyseerd maar meestal alleen in de vorm van statistieken. Op zich is daar niets mis mee. Als je een tool als Google Analytics goed gebruikt kun je veel leren van het klikgedrag van bezoekers en krijg je redelijk goed inzicht in de duur van hun verblijf op een website, de verwijzende bron, enz.

Statistieken verhullen echter ook veel. Waarom klikt iemand niet door? Kan de gebruiker vinden wat ‘ie zoekt? Wordt er optimaal gebruik gemaakt van bepaalde onderdelen van de site?
Een gebruikerstest kan je daar in een dag meer over leren dan de statistieken van een heel jaar.

Christian van der Ven doet in twee posts verslag van een gebruikerstest van archiefwebsites. De eerste post plaatste hij dinsdag, een dag later volgde de tweede.
Het is een verslag dat je doet grijnzen en grimassen tegelijkertijd. Het is bovenal leerzaam.
Christian schreef:

“Mensen van de straat – noem ze de doelgroep van snackers of grasduiners of wat dan ook – kregen in een kamertje opdrachten bij onze websites te verwerken, terwijl ze door ons vanuit een andere kamer nauwlettend werden gevolgd.
In beide kamers werd het om diverse redenen steeds warmer!”

en somt een aantal reacties op:

“Testpersoon: “Dit is wel leuk, maar ik ben nou al wel een heel eind van m’n vraag af!””

“Vraagsteller: Als u zo’n venstertje tegenkomt, wat doet u dan meestal?
Testpersoon: “Klikken en wegwezen!””

We maken websites voor onze klanten maar we vergeten wel eens stil te staan bij hun wensen en hun zoekgedrag. Wat in professionele ogen volkomen logisch is, kan voor de gebruiker volstrekt onduidelijk zijn. We gaan er misschien wel te vaak vanuit dat de geboden navigatiemiddelen ook daadwerkelijk gebruikt worden door mensen. Maar dat is lang niet altijd zo. Google als dominerend uitgangspunt komt bijvoorbeeld duidelijk naar voren in het verhaal van Christian.

Een aanrader. Als amusant leesvoer en als goed voorbeeld. We maken de websites immers voor de klant. En de klant heeft altijd gelijk, nietwaar?

@

2 Reacties

  1. Christian schreef:

    Inderdaad: de klant heeft altijd gelijk, zeker als wij vinden dat dat niet zo is! 😉

    Het is trouwens ongelofelijk hoe vaak je bij zo’n gebruikerstest ervaart dat we nog steeds heel vaak onszelf en onze organisatie als onbewust uitgangspunt nemen bij het bouwen van onze websites.

    En ook hoe snel we weer vervallen in allerlei excuses om het alsnog zo of anders te doen, dan uit dit soort testen blijkt.

    Onze eigen ego’s en historische betweterigheid tegenover de klantjes zitten nog erg vaak in de weg. (Ook bij mij!)

  2. Dat vervallen is moeilijk uit te bannen inderdaad.

    Iets met neus, iets met feiten 🙂

Reageer