clear

zoeken

search

De toekomst van betalen: de Kiosk-ATM van Payqueste

20 december 2007


Gisteren gaf het bedrijf Payqueste hier in de bibliotheek een demonstratie van de mogelijkheden van de Kiosk ATM, inmiddels omgedoopt tot Service Corner.

Het was een indrukwekkende blik in de nabije toekomst van betalen en geïntegreerde vormen van dienstverlening. Wat mij betreft een product dat de Zeeuwse Bibliotheek zeker zou moeten overwegen.

We bereiden intern al een tijdje de komst van de ‘cashless library’ voor; een bibliotheek zonder betalingsverkeer in contant geld. De demonstratie van gisteren maakte me eigenlijk pas voor het eerst goed duidelijk wat dat allemaal impliceert: je kunt geld pinnen in de bibliotheek, het tegoed op je mobieltje of bibliotheekpas opwaarderen, geld storten, trein- en concertkaartjes kopen, enz. Met je opgewaardeerde bibliotheekpas kun je dan weer in het gebouw terecht voor kopiëren, printen of andere diensten en producten. Het systeem is vanzelfsprekend ook gekoppeld aan je ledenadministratie.

De apparatuur biedt ook mogelijkheden voor Narrowcasting. Prachtig! Het is de dienstverlening van de Biblioservicebus maar dan veel uitgebreider en geavanceerder.

De Service Corner is nog niet in gebruik. Er staat wel een proefopstelling in de Rabobank van Den Helder. Hoeveel tijd het nog zal kosten voor dit echt in productie gaat durf ik niet te zeggen maar volgens mij duurt dat niet zo lang meer. Het oogde in ieder geval niet als Vaporware.

Laat maar komen dit spulletje! Wil ik ook meteen een telefoon waarmee ik kan betalen!

@

De website van Payqueste kan trouwens nog wel een beetje vormgeving en beeldmateriaal gebruiken. Dat staat niet echt in verhouding tot de pracht en praal van het product zelf.

Tot die tijd maar een afbeelding van een fictieve wandtap dan…

2 Reacties

  1. Daan schreef:

    Klinkt inderdaad mooi. Mijn ervaring is helaas wel dat de meeste klanten (veelal studenten dus) véél liever cash betalen dan met hun opgewaardeerde studentenpas (die ze moeten opladen met chip of pinpas) waarmee ze tevens het printen en kopiëren moeten betalen.

    Volgens mij duurt het wel een tijdje voordat klanten er aan gewend zijn dat ze geen contant geld meer kunnen gebruiken in de bibliotheek.

    Neemt niet weg dat die service corner behoorlijk indrukwekkend is in al zijn mogelijkheden.

  2. Het mooie van dit ding was dat je ook geld kunt storten, contant. Hoeft niet eens netjes. Je gooit alles in een bakje en het wordt uitgesorteerd.
    Cash is dus ook geen probleem….

Reageer