clear

zoeken

search

De radicale hervorming van het Israelische bibliotheekwerk

20 december 2007


In Nederland heeft Minister Plasterk de Tweede Kamer onlangs een brief gestuurd over onder meer de bibliotheekvernieuwing 2008 en de verdeling van subsidies. Die verdeling ziet er op zich wel goed uit maar het staat er allemaal zo algemeen dat ik niet goed kan inschatten of het geld ook goed besteed zal worden en of er wel echt sprake is van bibliotheekvernieuwing.

Dan is het nieuws over de radicale hervormingen van het bibliotheekwerk in Israel een stuk duidelijker. De Knesset heeft een nieuwe wet aangenomen die er voor zal zorgen dat abonnementsgelden worden opgeheven en dat de budgetten voor bibliotheekwerk de komende vijf jaar meer dan verviervoudigd zullen worden.

Dat was nodig ook: slechts 16 % van de Israëliërs is op dit moment lid van een bibliotheek. Ter vergelijking: in Finland is dat meer dan 60 %.

Ook in Israel worstelt men met het veranderend publiek en gaat men er toe over de term ‘bibliotheek’ te veranderen in ‘mediatheek‘. Als ik het goed heb is daar jaren geleden in Nederland ook over gediscussieerd.

Ik vind zo’n naamsverandering persoonlijk wel gerechtvaardigd. De bibliotheek mag dan een sterk merk zijn; de naam dekt de lading niet meer. Boeken vormen nog steeds het hart van de bibliotheek maar er is toch ook zoveel meer? Waarom zou je geen andere naam kiezen dan? Als je zwaar inzet op nieuwe media, de culturele ontmoetingsfunctie en vernieuwing in algemene zin handhaaf je ondertussen wel je oude naam. Het publiek blijft je dan toch associëren met je core business, volgens mij.

Maar goed, daar hebben geleerde mensen vast al onderzoek naar gedaan. Daar ga ik voor het gemak tenminste maar even van uit.

@

3 Reacties

  1. Natalie schreef:

    Ik denk dat ondanks alles toch je sterke merknaam moet behouden. Het hardnekkige imagoprobleem is daarbij natuurlijk de grootste uitdaging. Een zo ingesleten beeld van de bibliotheek verandert niet van de ene op de andere dag. Net als een bedrijfscultuur overigens ;-).

  2. Daan schreef:

    Ik twijfel. Vanuit mijn werk zou ik zeggen, veranderen die naam anders kom je nooit van dat boekenimago af maar als klant maakt het me eigenlijk helemaal niets uit. Lekker oubollig dat ik zo nog tegen een collega moet zeggen dat ik vanavond bij de bieb een boekje ga inleveren 🙂

    Maar serieus, mediatheek klinkt me dan weer net iets te onderwijsachtig.
    Het zou mooi zijn als iedere bibliotheek zelf een naam zou mogen kiezen waar zowel iets met bibliotheek/bieb inzit maar tevens iets eigens heeft. Lijkt me echt iets voor geleerde mensen 🙂

  3. Tsja, het wordt ook heel snel gekunsteld inderdaad, dat is waar.

    Het imago kunnen we denk ik niet meer echt veranderen. De uitstraling wel. En dat is toch weer wat anders. Als mensen een bepaald beeld van je hebben wil dat natuurlijk niet zeggen dat je ze niet meer kan verrassen. Integendeel, zou ik willen zeggen.

Reageer op Natalie