clear

zoeken

search

Hoe duur moet commerciële software worden voordat we Open Source overwegen?

21 november 2007


Dat er voor commerciële software soms veel geld moet worden neergeteld weten we allemaal. Dat contracten en constructies vaak complex zijn ook.
Ik kan heel eerlijk zeggen dat ik weinig inzicht heb in het kostenplaatje van alle softwarepakketten die bibliotheken afzonderlijk en gezamenlijk afnemen. Ik hoor wel eens wat natuurlijk; een paar honderd euro voor een handig tooltje hier, of een paar duizend euro voor een listige aanvullende module daar, maar dat is slechts een fractie van de totaalbedragen die worden uitgegeven.

Nu heb ik in de loop van de jaren wel geleerd dat een rigoreuze vervanging van bestaande informatiesystemen en software niet zo eenvoudig ligt. Het vereist een compleet andere benadering van gebruikersondersteuning, compatibiliteit, software-architectuur, enz. Je kunt in ieder geval niet zomaar overstappen, van de een op de andere dag.

Maar in de loop van de jaren heb ik ook geleerd dat Open Source software de kinderschoenen inmiddels ontgroeid is. Er zijn zoveel alternatieven en mogelijkheden dat je je afvraagt hoeveel investeringen een gefaseerde overgang nu werkelijk zou kosten en in hoeverre dat betaald zou kunnen worden van de besparingen die zo’n switch oplevert.

En dan kun je jezelf ook nog afvragen hoeveel je als organisatie of consortium over hebt voor vrijheid. Dat kun je niet zomaar uitdrukken in concrete bedragen.

Het is deze vraag die Casey Bisson stelt. Een verdomd interessante, als je het mij vraagt. De afbeelding is ook van hem. Nederlandse bibliotheken aan de bibliobuntu wellicht? Of aan…?

Kom er maar in Bibliotheek Software Manifest:

Consumer Rights

I have a right to know what exists now and what is potential future functionality. — Marketing materials may tout a new product or a new version of a product, but I have a right to know what I will receive if I buy the product today.

I have a right to use what I buy. — For example, it should not cost extra to create another index of my data.

I have a right to the API if I’ve bought the product. — An application program interface (API) is simply a structured way for one application to communicate with another. In other words, the ability of a software program to send a structured query to another application and receive a structured response. Using the API for a product I’ve bought should not incur an additional charge.

I have a right to complete and accurate documentation.

I have a right to my data. — This includes the ability to bring forward not just my records, but also usage data (for example, how many times a book was checked out), since such information will be increasingly important for relevance ranking and other purposes.

I have a right to have read-only access to the database. — There are many good reasons why customers should be blocked from writing directly to an underlying database, but there are none for being able to only read from the database.

I have a right to not have simple things needlessly complicated.

I have a right to know the development path and timeline for a product I have purchased.

I have a right to take technical questions to staff capable of understanding and answering them.

I have a right to not be an involuntary beta tester.

I have a right to have my work on local customizations and settings preserved across upgrades.

Consumer Responsiblities

I have a responsibility to know the needs of my users.

I have a responsibility to put the needs of my users before my own.

I have a responsibility to communicate my needs clearly and specifically.

I have a responsibility to verify that the enhancement requests I make are really what I want.

I have a responsibility to assign enhancement priorities fairly. — Not every enhancement request can be top priority.

I have a responsibility to realize I’m not special. — Therefore we should try to come to agreement on how to do the same things so we can minimize the investment in writing software to help us do it.

I have a responsibility to select software using a fair and reasonable process. — Specifically, can we all agree to stop the pain of the RFP process? Please?

I have a responsibility to report reproducible bugs in a way as to facilitate reproducing them.

I have a responsibility to report irreproducible bugs with as much detail as I can provide.

I have a responsibility to view any adjustments to default settings critically.

Shared Responsibilities

We share a responsibility to begin from a position of mutual respect. — Only after a party makes an ass of themselves should we be free to make disparaging comments about them.

We share a responsibility to communicate well.

We share a responsibility to establish and maintain a rational enhancement process.

We share a responsibility to keep the needs of the end-user paramount.

We share a responsibility to lighten up and have fun! — I mean, no one dies in libraries. Let’s get some perspective.

Astamblaft.
Meer.

@

3 Reacties

  1. Daan schreef:

    Tijdens de studiedag die ik afgelopen dinsdag volgde kwam dit ook nog ter sprake. Bij Journalistiek zetten ze nl. Netvibes in voor studenten. Kort, mijn collega’s van de mediatheek aldaar zetten relevante rss feeds erin en studenten kunnen er voor een project gebruik van maken.

    Vraag uit de zaal: “Hoe verhoudt zich dit tot de Fontys standaard?” Antwoord in de trant van: “Netvibes werkt gewoon beter dan de standaard toepassingen die ICT ons kan bieden dus we doen dit buiten hen om.”

  2. Hoi Daan,

    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je dat steeds meer gaat krijgen. Mensen hebben veel geduld, maar als al het moois voor het oprapen ligt gaan ze het uiteindelijk toch gebruiken. En daar schuilt ook een gevaar in, wat betreft versnippering, beheer, enz.

    Je kunt alleen maar hopen dat de grote vendors er uiteindelijk ook hun les uit zullen trekken. En al gaat het niet snel: ik heb wel de indruk dat dat ook gaat gebeuren…

    De oude modellen houden gewoon geen stand op de langere termijn.

Reageer