clear

zoeken

search

Doelgroepen op sociale netwerken

11 november 2007


Dat culturele organisaties zich beter zouden kunnen profileren op sociale netwerken staat vast. Dat daar de nodige haken en ogen aan zitten ook. De Hyve van de Museumnacht is een goede, maar een ultieme van een bibliotheek ben ik nog niet tegengekomen. Je vindt vooral veel kleine bieb-Hyves.

Maar er zijn mogelijkheden. Zolang je jezelf niet teveel opdringt kun je als bibliothecaris best iets bereiken.

Op Ning vertelt Frank over een interessant experiment in dit kader, hij heeft een profiel aangemaakt om contact te kunnen hebben met de leden van de Hyve van de UB Groningen. Die Hyve is een stuk kleiner dan die van de Universiteit zelf maar telt voldoende leden die mogelijk geïnteresseerd zijn in attendering.

In een reactie verwijst Wouter echter ook naar artikel in de Guardian: “Students tell universities: Get out of MySpace!“. De inhoud van dat artikel is wat minder heftig dan de titel ervan doet vermoeden maar bevat wel een goede les: respecteer de privacy en ‘online wensen’ van je doelgroepen. Je kunt ze de mogelijkheid bieden bij jou aan te kloppen maar dat moet je niet ongevraagd bij hun doen. De lijn tussen de benodigde promotie en ongewenste reclame is erg dun.

In het artikel komt Lawrie Phipps van Jisc aan het woord. Lawrie onderhoudt een blog en verdiept zich al langere tijd in deze thematiek. Op Alt Newsletter vind je bijdrage ‘engaging with users and learners‘, van zijn hand. Op de site van JISC vind je de publicaties rondom the Learner Experience Project en aanverwante projecten. Meer achtergrondinformatie is te vinden in dit Word-document.

M.i. moet je dit soort experimenten gewoon doen en het niet inkapselen in projectplannen en wat dies meer zij. Dat neemt niet weg dat voorzichtigheid geboden is. Daar heeft Wouter helemaal gelijk in.

@

4 Reacties

  1. Natalie schreef:

    Wat ik denk dat we als bibliotheken meer moeten doen is ons op internet laten zien. En dan bedoel ik niet zozeer dat alle bibliotheken hun eigen blog en/of community moeten opzetten; er zijn er al zoveel en zoveel goede! Maar ik bedoel dat bibliotheekmedewerkers online gaan speuren naar al bestaande communities en daar gaan ‘meepraten’ uit naam van ‘de’ bieb (bijv. op boekencommunities, sites over leesbevordering of iets nieuwerwetsers), zoals veel bedrijven tegenwoordig ook van die webafdelingen hebben: alles waar het bedrijf of haar producten in wordt genoemd wordt minstens gevolgd en liefst nog van commentaar voorzien.
    Misschien kan die landelijk Al@din-chatgroep daar een start mee maken; zij zijn toch al online! 😉

    Maar misschien is dit ook wel ongeveer wat jij bedoelt.

  2. Hoi Natalie,

    Dat is inderdaad ook wel waar ik op doel. Ik geloof daar heilig in. Een soort webcare inderaad. Mobiel digitaal inlichtingenwerk!

  3. Christian schreef:

    Hier nog een sterk verlaatte reactie.. haha! (Het heeft dus nut om oude posts weer eens in herinnering te roepen!)

    In de commerciële wereld wordt vaak de term brandgagement gebruikt, waarover ik lang geleden eens op m’n blog schreef. Brandgagement en webcare lijken me twee processen die hand in hand kunnen gaan, mekaar zelfs overlappen.

    Ik zou daar graag binnen Hyves eens meer mee spelen – in het verleden heb ik me wel als archivaris in een genealogiehyve bewogen, maar dat was echt nog gedurende het infantiele tijdperk van die hyve.

  4. Ha ja, dat blijkt. Dan ben ik toch altijd wel weer blij met de meldingen in gmail 🙂

    Ik vind brandgagement en Webcare ook prachtig maar het is wel lastig als je het als organisatie wilt doen. Als vertegenwoordiger alleen echter ook, dan zien mensen je voor je het weet los van een organisatie wellicht.

    Zeker interessant om mee te experimenteren, dat wel!

Reageer