clear

zoeken

search

Uitgelezen: Corporate Storytelling, de marktwaarde van een geloofwaardig verhaal

30 oktober 2007


Uitgeverij Haystack publiceert de serie ‘Marketing & Sales update‘. Vorige week zag ik bij de aanwinsten vier boekjes uit die serie liggen en ik besloot ze te lenen.

Je leest de boekjes zo uit. Ze zijn slechts 80 pagina’s dik en vrij vlot geschreven. De eerste heb ik vannacht in bed gelezen: Corporate Storytelling, de marktwaarde van een geloofwaardig verhaal, van Peter van der Wijk.

Corporate storytelling is een relatief jong begrip in de marketingwereld.

Uit de recensie van NBD/Biblion:

“Consumenten worden zo overspoeld door reclame dat ze op zoek gaan naar andere manieren om zich te identificeren met een bedrijf of product. Managers en CEO’s kunnen hierop inspelen door op zoek te gaan naar aansprekende verhalen die herkenbaar zijn en inspireren. Corporate storytelling is een vrij nieuw marketingbegrip. Van der Wijk legt in kort bestek helder en met tal van voorbeelden uit wat het inhoudt en hoe je het in kunt zetten om je onderneming te profileren en uit te dragen waar je voor staat op een manier die bijblijft.”

Daar kan ik me wel in vinden. Het boekje is niet diepgravend maar wel geïllustreerd met aansprekende voorbeelden. Voorbeelden uit de bedrijfscultuur vooral maar ook voorbeelden van interne verhalen, die het personeel in beweging krijgen. Het verhaal van een beveiliger bij een beveiligingsfirma die zijn eigen directeur niet toelaat omdat hij geen pas heeft (om vervolgens gepromoveerd te worden) Het verhaal van de CEO van Nike, die altijd gympen onder zijn maatpak draagt. Het verhaal van de oprichter van Ikea, die geleegde flesjes van hotel-mini-bars vervangt door flesjes uit de supermarkt. Verhalen die organisaties een menselijk gezicht geven. Verhalen die organisaties boven het grauwe maaiveld doen uitsteken.

Bibliotheken zijn ook organisaties met een verhaal. Een verhaal dat we lang niet altijd goed weten te brengen.

Dat is precies waar de Shanachies voor staan: Make Stories, Tell Stories, Keep Stories!

“So sit us down, buy us a drink, tell us a good story
Sing us a song we know to be true”

-NMA-

Foto

@

2 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Lekker lezen, weinig duiven!

Reageer