clear

zoeken

search

Over online reputaties, transparantie en e-mail-stress

13 september 2007


Van de week voerde ik met een aantal collega’s een discussie over web 2.0-toepassingen en de transparantie/authenticiteit die daar aan gekoppeld kan worden. Men kon zich wel vinden in mijn stelling dat digitale dienstverlening met een menselijk gezicht meer van deze tijd is dan ‘gesloten’ online presentatie via eenrichtingsverkeer, maar men vond wel dat je grenzen moet stellen aan de openheid die je op internet etaleert.

Op zich is die opvatting begrijpelijk, het is tenslotte niet niks om zomaar te openbaren wat je doelstellingen zijn, waar de beperkingen liggen en vooral, wat er zoal misgaat in werkprocessen en communicatie.

In dat kader vond ik het heel aardig om een artikel in de NY Times te lezen over de veranderende opvattingen van organisaties over tranparantie t.a.v. gemaakte fouten. “Foundations Find Benefits in Facing Up to Failures” werd gepubliceerd op 26 juli. Een interessant artikel. Mooi citaat:

“Given the emphasis in foundations these days on communication, transparency and accountability, it just seems to me that you aren’t going to be credible if all you talk about is your successes.”

Ik kan me er goed in vinden. Een open vizier en een open geest kunnen tot veel goeds leiden, voor zowel individuen als organisaties. Dit heerlijke verhaal op het Library Thing Blog bevestigt dat ook nog eens.

Aan de andere kant is een online reputatie broos en is het inderdaad van belang dat je voorzichtigheid betracht. Dat geldt ook voor individuen. In de lunchpauze ‘deed ik een bakkie’ in mijn favoriete cafeetje en las ik de NRC Next. Er stond een fijn artikel in van Thalia Verkade: ‘Eerste hulp voor egosurfers‘, voorzien van een aantal nuttige tips. De meeste daarvan kende ik wel maar de site Het internetadresboek nog niet. Bijzonder nuttig!

En nu ik toch naar verschillende krantenartikelen verwijs, neem ik het artikel ‘Orgie van mails zorgt voor stress‘ (ook al uit NRC) ook meteen maar mee: dat is dan weer een aanrader voor mensen die moeite hebben de toenemende hoeveelheid e-mails in de inbox beheersbaar te houden.

@

Afbeelding gemaakt met Txt2pic.

Reageer