clear

zoeken

search

Boekverkoop voor dummies, een roman

23 september 2007


Ironic Sans vestigt de aandacht op een merkwaardige trend in boekenland: bijna alle romans die voorkomen in de bestsellerslijsten van de New York Times hebben de aanduiding ‘a novel’ op de cover staan.

“I guess just being a work of fiction isn’t enough anymore. You have to emblazen your book with a category on the cover so the book superstore employees know where it belongs.”, schrijft David.

Of de aanduiding ook echt bedoeld is als hulpmiddel voor kastplaatsing door verkoopmedewerkers durf ik niet te zeggen maar opvallend is het wel. Vroeger hadden boeken inderdaad alleen titels, dat volstond.

Is deze trend ook waarneembaar in Nederland? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee, maar vanaf nu ga ik er ongetwijfeld op letten…Feit is wel dat klanten het niet altijd eens zijn met de categoriekeuzes in boekenzaken.

Het is overigens een fraai blog, dat Ironic Sans. Ik heb de feed ervan maar eens toegevoegd aan Netvibes. Ik belandde er via een andere topper, Book Patrol.

@

2 Reacties

  1. Daan schreef:

    Wellicht een beetje te vergelijken met de term ‘literaire thriller’ die tegenwoordig op veel boeken staat? Lekker handig voor mensen die alleen geïnteresseerd zijn in dat genre.
    Dat levert de laatste zowel digitaal (zie //tinyurl.com/22nkzt ) als in de papieren NRC een leuke discussie op.

  2. Ik had ‘m nog niet gezien die discussie maar het is inderdaad wel vergelijkbaar:

    Alles voor de marketing…

Reageer