clear

zoeken

search

Mee met de tijd: leren fotograferen met Nikon

27 augustus 2007


In het boek Wikinomics wordt het prachtige verhaal verteld van IBM, dat een paar jaar geleden veel risico nam door een groot deel van hun kennis, broncodes en patenten vrij te geven voor de Open Source-beweging. Deze moedige beslissing vereiste een verandering in denken en strategie die ongekend is voor een dergelijk bedrijf. De keuze bleek echter een goede: het initiatief van IBM leidde er uiteindelijk toe dat zowel Big Blue als de OS-gemeenschap de vruchten van elkaars werk konden plukken. IBM maakt gebruik van de ‘wisdom of crowds’ en is de concurrentie daarmee meteen jaren voor.

De wijze waarop oudere bedrijven omgaan met de nieuwe digitale economie erg interessant. Eerder schreef ik al eens over het droevige verhaal van Fuji, dat zich liet verrassen door de snelle opkomst van de digitale camera en in 2006 haar laatste fotorolletjesfabriek in Europa kon sluiten. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat een organisatie met zoveel economische belangen geen oog had voor de ontwikkelingen op de eigen markt. Het is bijna aandoenlijk.

Dat het ook anders kan bewijst concurrent Nikon. Daar zag men in dat de liefhebbers van fotografie grote gemeenschappen vormen op internet, met de fotosite Flickr als bekendste en grootste platform.
Nikon won het vertrouwen van de gebruiker al eerder, door het inrichten van een heus digitaal leercentrum voor fotografie. Dit centrum bevat een schat aan informatie op het vakgebied, variërend van gratis artikelen, geschreven door professionele fotografen, tot een woordenboek en het aanbieden van (betaalde) cursussen en workshops via de Nikon School.

Deze maand heeft Nikon de banden met de consument versterkt door zo’n leercentrum ook te faciliteren op Flickr, als aanvulling op de bijna 25.000 actieve gebruikersgroepen rondom Nikon die Flickr al rijk was.
Het is een slim initiatief van de camerafabrikant. Ze zoeken de trouwe gebruikers letterlijk op door zich aan te sluiten bij deze gemeenschappen en hen daadwerkelijk iets extra’s te bieden bij de aangeschafte camera. Zo heeft Nikon onder meer geïnvesteerd in professionals die de vragen van gebruikers beantwoorden, hun werk beoordelen en demonstraties geven, waarbij steeds de link wordt gelegd met de eerder genoemde website.

Het leidt geen twijfel dat de investeringen zich snel zullen terugverdienen. Nikon hoeft niet eens de moeite te nemen de eigen producten aan te prijzen, dat doet de gemeenschap zelf wel. De schaapkleren kunnen in de kast blijven. Op reclamebudgetten kan bezuinigd worden. De belangrijkste doelgroep is immers niet alleen bereikt, zij is ook nog eens omhelsd.

Andere bedrijven en organisaties kunnen hier veel van leren. Moderne marketing is meer dan reclame maken. Moderne marketing is ook participeren en communiceren. Dat heeft Nikon goed begrepen.

Bron: beststuff.com

8 Reacties

  1. Henk schreef:

    Bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar kijken. Ben nog steeds erg blij met mijn Nikon-cameraatje (en met Flickr).

  2. Ik had ook geen idee dat Nikon zo groot en zo populair was. Wat jou betreft dus ook echt nummer één.

    Maak ze gek met je foto’s!

  3. Irene schreef:

    Oeps,

    laat ik nou net een geweldige (digitale) fuji camera hebben gekocht.

  4. Ha Irene, dat is wel grappig! Nu heb ik er spijt van dat ik verzuimd heb om te kijken hoe Fuji er nu inmiddels voorstaat. Het zou ook wel leuk zijn om de vergelijking te trekken.

    Jij bent in ieder geval tevreden over de hardware. Ben toch wel benieuwd of ze veel hebben geleerd van hun fouten dan!

  5. robert schreef:

    Volgens mij is Fuji nog niet zo bezig met gebruikersparticipatie, maar ze hebben wel erg prettige hardware.

    Mijn Fujifilm uit 2004 doet het nog steeds perfect en is nog steeds erg goed voor leuke herinneringen 🙂

    Groet

  6. Fuji, king of all kings, hoor ik net 🙂

  7. Irene schreef:

    Misschien is het dan toch een kwestie van remmende voorsprong?
    Want mijn camera heeft alle goede eigenschappen in zich verzameld, terwijl het bij de andere camera’s of/of was.

    Het is misschien wel logisch dat nikon zo actief is; dit merk (samen met canon) zijn volgens mij favoriet bij de ‘heavy users’, dus die zullen waarschijnlijk ook meer met de foto’s aan het knutselen gaan 🙂

  8. En ik maar blij zijn met mijn samsungetje 🙂

Reageer