clear

zoeken

search

Onderzoek: jongeren zijn mobiel en online maar hebben weinig op met technologie

24 juli 2007


Reuters maakt melding van een groot onderzoek onder jongeren van MTV Networks en Nickelodeon. Aan dit onderzoek namen maar liefst 18.000 jongeren, uit 16 landen deel.

Nu bevat het onderzoek niet echt veel spannend nieuws maar representatief is het natuurlijk wel.

Ondanks het feit dat jongeren veel op het web te vinden zijn, en hun mobieltjes vrijwel altijd bij zich hebben, houden ze niet echt van technologie. MTV’s ‘Youth Trends Adivisor‘ Andrew Davidson houdt het erop dat technologie verworden is tot vaste waarde in het leven van jongeren en dat zij er daarom nauwelijks aandacht aan besteden.

Hoe de jongeren omgaan is onder meer afhankelijk van de cultuur waaruit ze afkomstig zijn. In Westerse landen kan één op de drie kids zich geen leven zonder gameconsole voorstellen, in India is een mobieltje vooral een statussymbool en in Japan is dat apparaatje juist het belangrijkst van alle beschikbare electronica omdat er in de kleine Japanse woningen zo weinig ruimte -en dus privacy- is.

Als jongeren het al over techniek hebben gaat dat vooral in termen als ‘downloaden’ en ‘branden’. Ondanks het feit dat ze massaal op sociale netwerken zitten, zal je hen die term niet snel horen bezigen: zij netwerken gewoon.

De trendwatchers en exploitanten van al die markten zal het een zorg zijn. Zij hebben een doelgroep om de vingers bij af te likken. Ze moeten alleen de ouders een beetje geruststellen. Ze doen hun best.

@

2 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Hoi Ed,
    Vorige week las ik “de ware internetgeneratie is veertig plus” op Nieuwe Reporter.
    Zie: //www.denieuwereporter.nl/?p=1079

    gr. Anne

  2. Hee Anne,

    Dat verhaal onderschrijft de bevindingen goed inderdaad! Het is allemaal zo anders en vanzelfsprekend als je ergens mee opgroeit.

Reageer