clear

zoeken

search

De gestage groei van doe-het-zelf sociale netwerken

11 juli 2007


Read/Write Web schrijft over de strijd tussen de zogenaamde ‘doe-het-zelf-netwerken’, waartoe ook Ning behoort. Andere spelers zijn PeopleAggregator (waarover ik schreef tijdens Picnic 06) en Vibe Capital.

De post maakt duidelijk dat ‘DIY Social Networks’ sterk in opkomst zijn. Ning telt inmiddels al meer dan 71.000 netwerken en deze week hebben investeerders 44 miloen dollar op tafel gelegd om Ning verder uit te bouwen. Dat is verdomd veel geld. Het doet je meteen afvragen hoe Ning al dat geld wil terugverdienen.

Ondertussen is het Bibliotheek 2.0-netwerk gegroeid tot 220 leden. Met een beetje geluk is het netwerk binnenkort geheel in het Nederlands beschikbaar. Het wordt zo zachtjes aan tijd dat ik een back-up ga maken. Dat is gelukkig wel mogelijk.

Vorige week heb ik ook een opzetje gemaakt voor een makker, die een netwerkje wil voor zijn kroeg. Op de oude site zijn namelijk vooral evenementen, een forum en de foto’s populair. Dat is bij de meeste cafĂ©’s het geval. Dat opzetje leerde me dat je voor een habbekrats ook je eigen domeinnaam kunt gebruiken bij Ning. Misschien moet ik toch maar eens overwegen om een landelijke organisatie te benaderen, op termijn, om alles een beetje te verankeren, met behoud van onafhankelijkheid. Zoiets.

GigaOM schrijft ook over Ning, in The Continous Commoditization of Social Networks. Zijn sociale netwerken inderdaad niets meer dan een feature?

Het begint erop te lijken.

Foto.

@

Reageer