clear

zoeken

search

De blauwe oceaan strategie van Nintendo

05 juni 2007


Vanochtend zag ik het laatste nummer van Fortune in de open opstelling staan met een cover-artikel over Nintendo: Wii will rock you. Het zag er goed uit en ik maakte er old skool een kopie van voor thuis. Ik las het vanavond en las het met plezier. Als oude Nintendo-adept doet het me goed om te lezen dat de grote N Microsoft en Sony lijkt te verslaan op basis van innovatie in plaats van op techniek.
De Blue Ocean Strategy heet dat: niet blijven hangen op dat deel van de oceaan dat rood kleurt door het bloed van een heftige concurrentiestrijd, maar doorvaren naar blauwe wateren om daar nieuwe terreinen te verkennen, en nieuwe doelgroepen aan te boren.

Dat is precies waar Nintendo goed in is. De verkoopcijfers geven Nintendo nu gelukkig ook weer gelijk. Ik kan het artikel iedereen aanbevelen.

En nu ik het toch over artikelen heb: ik las vanavond ook het artikel Trends in Tools uit de laatste Informatieprofessional, van Gerard en Liesbeth (bij beiden online te lezen). Een verslag naar mijn hart. Ik spreek nogal eens over tools als Library Thing en WorldCat en wijs daarbij vaak op de verschillen met onze eigen catalogus en de catalogi van Nederlandse bibliotheken. Ik besef echter maar al te goed dat ik me daarmee op glad ijs begeef. Immers: ik ben geen specialist op het gebied van catalogi en de transparantie van catalogusbouwers is uhm…tamelijk beperkt.
Dan is het fijn om een paar van die zaken samengevat in een artikel te zien. Ik heb er meteen een attenderingsmail aan gewijd in ieder geval.

De blauwe oceaan strategie. Misschien helemaal zo gek nog niet om te introduceren in de bibliotheekwereld…

@

2 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    idd leuk artikel, en interessante strategie, thx.

    Ik ga weer ff oefenen, want voor je het weet staat er één voor je klaar in Middelburg, en dan krijgen Wii klop..

    Mzzl, Jeroen

  2. Geef ‘m van Jetje sheriff!

Reageer