clear

zoeken

search

Trends in Japan: Purikura wordt Videkura

28 april 2007


In het tijdschrift Bright las ik dat Videkura superhot is in Harajuku, een trendcentrum in Tokyo. Het woord Videkura betekent ‘Videoclub’ in het Japans en is een kamer waarin mensen met behulp van sensoren een video van drie minuten kunnen maken, voorzien van effecten en en muziek, om die vervolgens meteen op de telefoon of internet te zetten en te delen met vrienden.

Videkura is voortgekomen uit Purikura, een Japans fenomeen dat nog het meeste weg heeft van de fotocabines zoals je die in Nederland nog altijd (toch?) kunt tegenkomen op stations en in warenhuizen.

Nu is het gekke van Japan dat je nooit zo goed kunt inschatten in hoeverre trends daar ook zullen aanslaan in het Westen. Het is een grillige graadmeter, vooral omdat de cultuur van de Japanners zo anders is. Je ziet dat ook met videogames: games die Japan populair zijn, zijn dat in Europa vaak niet. Aan de andere kant: een fenomeen als Manga is hier bijvoorbeeld ook erg groot geworden.

Het mooie blog Trends in Japan, van CScout houdt een vinger aan de pols van de Japanse technologietrends en schrijft ook over Videkura.
Ik denk dat Bright best eens gelijk zou kunnen hebben wanneer ze stellen dat Videkura hier ook groot zal worden. Denk aan de ongelooflijke populariteit van videosites, mobiele apparaatjes en het delen van content.
Meer informatie vind je op Gotomobile en MySQ.

@

1 Reactie

  1. Jan Tweepuntnul schreef:

    Ik zag een soort voorbeeld van Videkura in het Van Gogh Museum. Je kunt daar bij een diverse zuiltjes in het museum een videoboodschap maken en rondmailen. Geinig!

Reageer