clear

zoeken

search

Opgelet! Een lesje voor leraren

11 april 2007

Een mooi filmpje voor mensen uit het onderwijs…

@

Update 13-04: Marina heeft als eerste een bewerking gemaakt (zie de commentaren bij deze post). Ik heb de originele video daarom vervangen door haar bewerking met Mojiti. Dat is inderdaad daad bij woord! Er wordt ook gewerkt aan een vertaling. Super!

Update 27-04: Mario laat per mail weten dat er nog aan gewerkt wordt. Zie commentaar 26.

26 Reacties

  1. Mario schreef:

    Heldere film, al dat gepraat over “richness” maakte mijn verlangen naar bewegende beelden alleen maar groter maar die beelden bleven uit………
    Misschien een onderliggende boodschap?

    Wel erg effectief, zo zie je maar dat een paar bewegende letters en een pakkend achtergrondmuziekje al wonderen doen. Stel je voor je had al die tekst moeten lezen in een documentje….boring!!

  2. Een beetje teasen maakt soms ook dat je blijft kijken.

    Maar zonder meer beter dan een lap tekst idd.

  3. Peter schreef:

    Inhoudelijk wel inspirerend, denk daar als verse docent ook veel over na. Voor een bedrijf dat nieuwe media promoot wel karig gedaan. Steeds op deze manier lezen gaat me irriteren en lijkt me niet de juiste manier.
    Peter Becker
    Docent IDM Den Haag

  4. heb me met plezier de les laten lezen. ben het wel eens met peter, overigens.

  5. Ha! Ik zie een uitdaging voor jullie!

    Pimpen die ‘film’. Mik ‘m in Mojiti (//mojiti.com/) en pas ‘m aan aan je eigen smaak. Dat is daad bij woord en boodschap voegen…en dan heb je meteen de film zoals je ‘m zou willen…en genieten anderen er ook weer van.

    Ik loof een prijs uit. Het mooist gepimpte filmpje zal ik hier ook embedden en belonen met een hele brede glimlach 🙂

  6. Mario schreef:

    lol…dan kunnen we beter opnieuw beginnen en de teksten meteen in het Nederlands vertalen en de inhoud ook aanpassen aan onze markt. Daarna valt er zeker meer van te maken 🙂

    Als iemand hem wil vertalen en aanpassen aan de markt dan wil ik hem wel editen 😉

  7. Peter schreef:

    Goed voorstel!
    Ben minder creatief, maar ben al voorzichtig begonnen met een vertaling. Hopelijk morgen gereed.

  8. Misscchien heeft //subtitle.in/ ook nog nut?

  9. Daan schreef:

    Kan het muziekje ook gepimpt worden? 🙂 Ik heb een vrijwilliger die dat wil doen samen met het plaatsen van de vertaling van Peter.

    Dit is overigens wel een stoer initiatief!

    Cheers,
    Daan

  10. Input van alle kanten!

    Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

  11. Peter schreef:

    Daar is ie dan. Dat valt natuurlijk nog tegen om het mooi te doen. Pas gerust aan, schaaf bij, of vertaal opnieuw. Wat een mooi project, over creative commons gesproken!
    Marina: je hebt al een mooie klus gedaan. Maar dat verbaast me niets, de illustraties op je blog zijn ook altijd gaaf.
    Het eindresultaat gaan we zeker gebruiken!
    Hier is ie dan:

    Is je wel eens opgevallen

    Hoe je leerlingen werkelijk leren?

    Wat voor leerlingen heb je?
    Samenwerkers, logische denkers, ruimtelijke denkers, stille denkers, muzikale leerlingen, leerlingen met een groot taalgevoel, geïnteresseerd in de natuur, kinestethische leerlingen?

    Inderdaad!

    Maar het zijn vooral digitaal georiënteerde leerlingern

    Hoezo, vraag je je af?

    Wie tegenwoordig de middelbare school verlaat, heeft er gemiddeld 10.000 uur videogames spelen opzitten.
    Evenals 10.000 uur mobiel telefoneren, en ongeveer 20.000 uur TV kijken.
    De huidige generatie kinderen zit 2,75 per week achter de PC.
    En 70% van de 4-6 jarigen heeft al computer-ervaring.

    In de toekomst zal 68% van de kinderen onder de twee jaar circa twee uur per dag op de een of andere manier gebruik maken van een beeldscherm.

    En waarom?

    Vanwege de oneindige mogelijkheden.

    En wat stel jij daar tegenover? Hoe oneindig zijn uw capaciteiten?

    Laat je de leerlingen materie
    Onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren?

    En wat creëren ze dan?

    Deze jongeren werden geboren in een digitale wereld. Ze verwachten niet anders dan materiaal te kunnen ontwikkelen, consumeren, herschikken en delen met elkaar.

    Bereik je je studenten eigenlijk wel?

    “We hebben geleerd om ‘schooltje te spelen’. De avond voor het examen leren we de stof, zodat we een voldoende scoren en een succesvolle student zijn.”

    “Hoezo concentratiestoornis?, ik luister gewoon niet”

    Betrek je ze wel genoeg?

    “ Als ik naar school ga, dan moet ik me weer inhouden”

    Een onderzoeker beweert dat een leerling in de klas 1-maal in de 10 uur tot een vraag wordt bewogen!

    Zullen wij ons 10 uur inhouden om te ervaren hoe dat is?

    Gebruiken je leerlingen Google?

    Iedere maand worden er 2,7 miljard vragen gesteld aan Google.

    Aan wie werden die vragen gesteld v.GT? (voor het Google Tijdperk)

    Waarom zou je de technologie niet gebruiken als je leerlingen het heerlijk vinden daarmee effectiever iets te ontwikkelen, te bereiken, betrokken te raken en te onderwijzen?

    Wist je dat onze digitale leerlingen 200.000 e-mail hebben ontvangen en verzonden tegen de tijd dat ze het voortgezet onderwijs verlaten?

    We beweren dat ze niet meer lezen, maar met 200.000 geschreven berichten hebben ze toch een hoop tijd besteed aan de drie V (Rigor, relevance relationships): Vaste waarden, verhoudingen, verbanden

    Hoe gebruik jij het www om je studenten te onderwijzen?

    Wat je ook zoekt
    Wanneer dan ook
    Waar dan ook

    Denk eens na over deze inzet van deze internet-tools in je lessen: blogs Wikis, Podcast, online samenwerken, online leren, online toetsen, webcams, GPS, Geocaching games, GIS, Google Earth, Webwedstrijden, e-portfolios, virtual manipulatives, virtuele rondleidingen, schrijven, lezen, reflectie.
    En die verrekte mobieltjes?
    Wist je dat er over de hele wereld 1,5 miljard mensen rondlopen met een krachtige computer in hun binnenzak?

    “Als je je mobieltje verliest, verlies je een deel van je verstand”

    Telefoons zijn apparaten geworden met interessante mogelijkheden. Uitgevonden om ons met elkaar te verbinden, maar inmiddels doen ze veel meer dan dat…

    Als je leerlingen deze technologie al zo goed kunnen gebruiken, waarom gebruik je het dan niet in je onderwijs?

    Bedenk eens hoe je mobieltjes kunt inzetten bij: Taal, poezie, literatuur, spreken in het openbaar, geschiedenis, wiskunde, verhalen vertellen, aardrijkskunde, schrijven…

    Alleen SMS kun je al gebruiken voor Pop quizzes, polls, dictees, wiskundige en natuurkundige experimenten, boekverslagen, begeleiding, presentaties.

    Stel, je geeft je klas de volgende opdracht:

    “Jullie hebben 10 minuten om een SMS te ontvangen van iemand buiten deze school, waarbij je te weten komt”
    – Wat voor ontbijt deze persoon heeft gehad
    – Hoe het weer bij hem of haar is
    – Wat hij of zij het laatst gekocht heeft

    Een tekstbericht uit het buitenland waarbij je een vreemde taal gebruikt levert bonuspunten op.”

    En praat met je leerlingen over het verzamelen van gegevens.

    Deze gegevens kun je in vrijwel iedere klas gebruiken om je leerlingen een hoop verschillende belangrijke vaardigheden te leren:
    Gegevens verwerken, voedselbereiding, economische trends voorspellen.

    Mobieltjes gebruiken bij je lessen?

    Jazeker!

    Wist je dat…

    Slechts 28% van de bovenbouwleerlingen vindt dat school nuttig is?

    21% vindt de lessen interessant, en een krappe 39% gelooft dat de studie bijdraagt aan het succes in hun latere leven.

    En dit zijn de meningen van de studenten die werkelijk het diploma halen…

    Hoe zal de grote groep die geen diploma heeft gehaald over hun voormalige school denken?

    Betrek ze erbij in plaats van ze af te stoten…

    Misschien zouden ze school wat minder haten, als ze hun podcasts in de klas kunnen gebruiken.

    Er zijn tenslotte 90.000.000 ipods op de wereld.

    (je hebt die witte snoertjes toch uit hun oren zien hangen?).

    Ipad+podcast = leren op ieder moment

    Ipod, you pod, we pod

    Weet je dat 1,6 miljoen mensen zijn geabonneerd op diensten waarbij 90.000 filmpjes en podcasts worden aangeboden?

    Als je je studenten niet bereikt door direct tegen ze te praten, doceer ze dan via een podcast!

    En waarom niet, er staan er al duizenden voor je klaar om te gebruiken

    Over ieder mogelijk onderwerp.
    Zelfs over het vlechten van rieten manden!

    If you can’t beat them, join them!

    Conclusie: (maar die is nu hopelijk al duidelijk): Hoe veranderen we de klas weer in echte leeromgevingen?
    Door aandacht te besteden aan de rijke ervaring die onze kinderen al hebben met informatie.

    Als je bij je onderwijs geen gebruik maakt van: blogs Wikis, Podcast, het www, mobieltjes GIS-technologie

    Dan wordt het nu tijd.

    Maar, dat wist je natuurlijk al.

    En je leerlingen weten het ook!

    Kijk bv op //… Om te zien hoe je een betere leraar kunt worden.

  12. Geweldig Peter!
    En nu moet iemand deze vertaling eigenlijk in het origineel plaatsen met ondertiteling. Maar ondertiteling bij zoveel tekst is misschien weer niet zo fraai?

    Iemand een andere oplossing? Een ander filmpje maken wellicht, maar dan in onze moedertaal?

    Zelf heb ik vanmiddag geen tijd voor experimenteren. Ik zit midden in een artikel.

    Misschien van het weekend nog wel.

    Edwin

  13. Anoniem schreef:

    Zie mijn eerdere reactie, Mario had interesse… Toch Mario? Laat me nu niet in de steek 🙂

    D.

  14. Iemand heeft de vertaling er al in opgenomen. Vet!

  15. Mario Paiano schreef:

    Ik zal aan de hand van de nieuwe tekst een geheel nieuw filmpje maken…met:

    1) nieuwe teksten van Peter
    2) afbeeldingen(Marina, post ze me effe gerust, 😉 Ik zal er zelf ook zoeken…
    3) stukjes video, wie weet welke mag roepen!!
    4) andere muziek, suggesties zijn zeer welkom

    Ik ga het in Premiere Pro Editen, en het zal wel effe wat werk zijn, maar ik zal er zo snel mogelijk mee beginnen….

    Greets,
    Mario

  16. mea culpa, die vertaling. heb gewon over de oude heengesaved, zal ik maar zeggen .. maar ben pas bij 4 minuut 30 sec. de oplossing van mario is denk ik een nog beter idee! buig me er wrs. zondag a.s. weer ff over, mario!

  17. Gerjanne schreef:

    Wat een mooi co-creatie project is er door deze posting ontstaan!

  18. @ Mario:

    Ik ben heel benieuwd!

    @ Marina:

    Jij houdt inderdaad wel van een uitdaging 🙂 Goed Werk!

    @ Gerjanne:

    Ja, leuk he? Het maakt een post meteen zoveel spannender. Lijkt me mooi om een keer zoiets te doen ‘from scratch’. Dan is er met recht sprake van ‘User Generated’….

  19. @mario.
    laat je nog ff weten op welk adres (kan het op je blog zo snel niet vinden) ik je de plaatjes mail?
    no offence taken als je d’r zelf passende bij zoekt, trouwens. dan kun je misschien meteen beter dan ik kijken naar copyright, creative commons en zo. succes!

  20. Mario schreef:

    @Marina:

    Stuur m maar naar’: m.paiano@fontys.nl

    Ik weet het niet precies…maar als we het helemaal legaal willen doen dan kunnen we volgens mij alleen klassieke muziek gebruiken daar deze “rechtenvrij” is. Stockmuziek is wel goedkoper als echte artiestenmuziek maar je zult dan toch moeten betalen.

    Ik heb helaas totaal geen ervaring met klassieke muziek….ik heb dus toch even input nodig…

    PS: Plaatjes die ik gebruik zullen ook wel met rechten “beplakt” zijn…Hoe kunnen we dan het beste met dit project omgaan..?

    Ik had er eerlijk gezegt nog helemaal niet aan gedacht en wilde muziek van de Beasty Boys eronder plakken…maar jah….

  21. Peter schreef:

    Klassieke muziek kan, maar:
    – De componist moet 75 jaar dood zijn
    – De uitvoerende heeft ook rechten, tenzij hij/zij daar uitdrukkelijk afstand van doet. Een opname waarvan de uitvoerende 75 jaar dood is, vind je alleen nog op 75 toeren platen ben ik bang…
    Als je iets klassieks zelf op je Keyboard of geluidskaart laat spelen nav een gedownloade MIDI-file, dan kan het natuurlijk wel.

  22. Mario schreef:

    @Edwin: Begrijp ik het goed dat ik al die sample’tjes kan downloaden en aan elkaar mixen in bv. Premiere?

  23. Volgens mij wel Mario

  24. Hierbij een deel van de mail van Mario:

    Hoi Edwin,

    Ik heb in principe alles compleet om met het filmpje te beginnen. Om het nog leuker te maken heb ik eens contact opgenomen met een professionele voice-over spreker(iemand die ik nog uit mijn productietijd kende). Hij heeft toegezegt het geheel op een goede en doeltreffende manier in te spreken. Helaas is hij voor 4 weken naar China. In Mei zou hij het inspreken, daarna begin ik met de beelden.

    Als ik dan de rechtenvrije stukjes muziek van de beasty boys gebruik, een originele voice-over dan is alleen het beeldmateriaal nog niet helemaal rechtenvrij. Mss is het leuk als we(jouw weblogleden) eens in hun privefotoalbums zoeken naar doeltreffende foto’s. Op die manier kunnen we het filmpje dan uiteindelijk maken…en wat nog belangrijker is…GEBRUIKEN!

    Oke, ik hoop dat je een beetje inzicht hebt gekregen op het verloop van het traject.

    Ik heb trouwens het adres van mijn eigen weblog veranderd..het is nu nog uitsluitend te krijgen via //www.intomotion.nl en de RSSfeed moet daar even opnieuw worden ingesteld. I

    Groetjes,
    Mario Paiano

Reageer