clear

zoeken

search

Machinima: hoe je films van games maakt

08 februari 2007


December 2006 was de laatste maand waarin ik collectioneur was voor de ‘SISO-rubriek ov 520′, oftewel de rubriek informatica voor de Openbare bibliotheek binnen de ZB. Ik bestelde toen nog een aantal boeken over het ‘hete’ onderwerp machinima, zoals Machinima en The art of machinima.
Ik zag zojuist dat de bestelde boeken uiteindelijk in de rubriek 798 zijn beland (film) en achteraf kan ik die keuze wel begrijpen. Film is natuurlijk het hoofdonderwerp.
Dat zie je ook terug in de definitie van Wikipedia:

“Machinima (een samenvoeging van machine en animatie) is een filmgenre waar men vrijwel uitsluitend gebruik maakt van een computerspel. De film wordt hierbij binnenin het spel opgenomen. Hierna wordt de film met behulp van een aantal programma’s bewerkt en worden stemmen, geluid en special effects toegevoegd. De films worden in de meeste gevallen op internet uitgebracht.”

Het zijn twee prachtige boeken in ieder geval. Het boek van Kelland en Morris is het toegankelijkst en is vooral een overzicht van het verschijnsel, aan de hand van kleurrijke illustraties. Het boek van Marino is meer een technische handleiding voor het maken van Machinima, in zwart-wit.

Het onderwerp zal bij veel mensen nog onbekend zijn maar ik ben er heilig van overtuigd dat dit genre heel groot gaat worden. Filmmaken 2.0. Convergentie. Bla en bla en tralala.

Voorbeelden vind je onder meer op machinima.com en machinima.org. Op Bright het verslag van een machinima-workshop.

@

Reageer