clear

zoeken

search

Modern zoekgedrag en bibliotheken

14 november 2006


Ik heb het boekje ‘Libraries and Google‘ bijna uit en ik kan het iedereen die iets te maken heeft met informatiebemiddeling aanbevelen. Hans van der Laan’s recensie in Informatie Professional was niet overdreven enthousiast maar ik heb al veel nuttige informatie uit de verschillende artikelen gehaald. De artikelen zijn overigens ook allemaal verschenen in Internet Reference Services Quarterly, Vol. 10, Nos. 3/4 en kunnen full-text geraadpleegd worden in de Zeeuwse Bibliotheek.

Maar wie zal dat nog doen, dat raadplegen van informatiebronnen in het gebouw? Een zeer selecte groep informatiezoekers slechts. Als het boekje namelijk iets aantoont, is het wel de enorme impact van Google en technologie op het zoekgedrag van de overgrote meerderheid van informatieconsumenten. En je kunt wel stellen dat die consumenten op ‘informatiedieet’ zijn. Ze worden overladen met informatie en hebben simpelweg vaak geen behoefte meer aan de diepgang die bibliotheken proberen te bieden. Ze willen Google. En niets dan Google. Een citaat uit het artikel ‘Google, the Invisible Web, and Librarians: Slaying the Research Goliath‘:

“It is not uncommon for an undergraduate student to come to the referencedesk with a question such as: “Can you please help me find this poem on Google?” Nor is it uncommon for a student, after a few minutes of waiting for the reference librarian to search the library’s online catalog or a subscription database, to leave in exasperation, muttering, “I’ll just go on Google,” or “Can’t you just find it on Google?” There seems to be no limit to students’ reliance on Google, to the point where in students’ minds today, information retrieval is simply anonymous with Google. Getting immediate results seems to be the primary concern. More and more studies show that today’s students start their research with a search engine on the Internet rather than on a library’s home page or with a reference librarian.”

en:

“Students do not feel that they need the expertise of a reference librarian to conduct the research for a term paper. The ease of use of Google gives students the illusion that they are obtaining data appropriate to their topic but, in fact, the students do not have the expertise to
evaluate properly the websites retrieved through a Google search. As a result, many libraries are trying to emulate student experience with searching on the Web by offering various virtual reference services such as telephone reference, e-mail, instant messaging, chat, 24/7, discussion
boards, FAQ Web pages, and the like. However early reports show little demand for these services. No matter what libraries offer, students simply want to “Google.””

Ik denk dat het bovenstaande vrij aardig klopt, of we het nu leuk vinden of niet. En we zullen ermee om moeten leren gaan. Wat dat betreft geeft het boek genoeg nuttige tips. Maar de belangrijkste conclusie voor mij persoonlijk is toch wel dat wij niet in staat zijn de strijd te winnen en het daarom ook niet eens hoeven te proberen. Laten we het maar zoeken in de ‘niche‘.

Gisteren gingen we eten bij vrienden met twee dochters van 14 en 12 jaar oud. De jongste informeerde hoe het ging in de bieb. Ik vertelde dat het goed ging en vroeg haar met een lach waarom ik haar er nooit zag. ‘De bibliotheek is ouderwets’, antwoordde ze.
Ik denk dat zij het idee van een hele grote groep (toekomstige) gebruikers verwoordt.

Over een jaar of tien is de bibliotheek misschien wel verworden tot boekenmuseum.
Ik hoop dat ik suppoost mag zijn.

@

5 Reacties

  1. Dannielle schreef:

    Mijn neefje van bijna 15 weet niet eens hoe een bibliotheek er van binnen uitziet. Maar daarentegen weet hij wel dat hij bij mij moet zijn als hij een keer iets ‘moet’ lezen en een boek nodig heeft. Verder vindt hij boeken vooral saaaaaaaiiiiiii

    Je beschrijving van het boek maakt me overigens nog nieuwsgieriger dan ik al was. Het ligt thuis op de grote stapel…

  2. Anoniem schreef:

    “If you can’t beat them join them”. De bibliotheekwereld moet niet proberen te concureren maar ze moet gaan samenwerken met Google…

  3. Precies! better then ignoring them…

    Heb je nog geen vakantie Daan? Dan kan je de stapeltjes eens rustig wegwerken.

  4. Anoniem schreef:

    @Edwin: Nee helaas, kerstvakantie lonkt maar in tegenstelling tot andere jaren is er dit jaar maar 1 week kerstvakantie. Dat zijn we in het onderwijs niet gewend 🙁

    D.

  5. Anoniem schreef:

    Ik ben niet zo somber als je het hebt over de kansen die bibliotheken hierin hebben. Het is wel een voorwaarde dat informatiemedewerkers hun digitaal instrumentarium tot in de puntjes beheersen en vervolgens de klanten opzoeken tot aan de desktop thuis. Ik merk bij ons dat mensen hun best doen om het te leren maar het gaat niet snel genoeg. Misschien is het alleen maar haalbaar als we een landelijke superbackoffice inrichten met de beste mensen uit de branche. Dat laatste idee komt van Kees Hamann trouwens.

Reageer