clear

zoeken

search

Bibliotheken en games: hoe verder?

12 oktober 2006


In juni was ik er al bang voor: het akkoord van de VOB met de NVPI belooft weinig goeds voor wat betreft het kunnen uitlenen van games door bibliotheken. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat ik behoorlijk flip van de nieuwe uitleenregeling voor multimedia. Op de website van Probiblio is een prima samenvatting te vinden van alle ellende.

We zijn sinds 1 september aangewezen op het game-aanbod van NBD-Biblion maar in de zogenaamde ‘aanschafinformaties’ tref ik al weken geen games meer aan. Als ik een kijkje neem op de site, en zoek op ‘games’ krijg ik alleen maar onzin in beeld. Mijn winkelwagentje is leeg ja!

Ik begrijp het allemaal best hoor, dat iedereen centjes wil verdienen maar hoe kan dit nu gebeuren in een tijd dat we als bibliotheken keihard moeten knokken voor de aandacht van mensen, met name jonge mensen? En binnen het aandachtsveld van al die mensen spelen games nu juist zo’n belangrijke rol. Ik weet niet eens meer hoeveel posts ik daar al aan gewijd heb maar ik hoop dat dat nu toch wel duidelijk is! Veel (potentiĆ«le) klanten wonen praktisch in gamewerelden en nu wordt ons een wel heel belangrijke pas afgesneden op de weg daar naartoe.

We gaan er binnenkort over vergaderen want we kunnen toptitels nu niet eens meer vervangen en als rond de kerst de grote hype losbarst rondom de nieuwe generatie consoles van Nintendo, Sony en Microsoft, staan wij met lege handen.

De vraag: ‘hoe nu verder?’ is essentieel geworden. Via dit blog/de mail heb ik er zelfs al vragen over gekregen. Ook andere bibliotheken zoeken naar een oplossing. Maar dat ligt nog niet zo eenvoudig. Een paar opties die ik ter plekke kan bedenken zijn:

  • Het zwaktebod: Je zou er de brui aan kunnen geven. Onze core-business bestaat nu eenmaal uit boeken en ‘we lijken net een speelhal zo zachtjes aan’. Laat de oude rommel maar staan totdat het afgeschreven kan worden en constateer dan na een jaar of twee dat afbouw gerechtvaardigd is omdat de uitleencijfers zo hard teruglopen. Ik zou er wel om kunnen janken.
  • Rigoreus. Alles in een keer afschrijven en de nieuwe richtlijnen zo snel mogelijk vergeten. ‘Er komt vast wel weer iets anders dat het leuk gaat doen.’ Woorden schieten tekort…
  • Aan de slag met ‘context-aware gaming‘ en ‘serious gaming‘. Je aanbod is weliswaar schraal, vergeleken met winkels die alles wel aanbieden maar je voegt meerwaarde toe aan gaming als trend en levenstijl. Je zet games in als hulpmiddel voor onderwijs, media-educatie en bekendheid van je instelling. Daarmee bereik je niet alleen de doelgroep, je vindt ook weer aansluiting bij die doelgroep en je kunt er veel mee bereiken op het gebied van marketing en promotie. Deze optie kost echter menskracht en vooral geld. Het is echter wel een optie waar ik persoonlijk veel heil in zie.
  • De tussenoplossing. Games wel aanschaffen maar niet uitlenen. Je richt een gamezone in waarbij je alle consoles ergens plaatst en een klein LAN inricht, zodat kinderen zich helemaal uit kunnen leven. Succes verzekerd. Het spelen kan je ook koppelen aan schoolopdrachten. Als ze netjes een opdracht doen verdienen ze speeltijd. Toon je vertrouwen door een paar kinderen belangrijk te maken (clanleaders) en de verantwoording te geven. Zij verdienen onbeperkte speeltijd en andere privileges.
  • Een alternatief. Bouw een online portaal met gratis games of open source games. Het aanbod is gigantisch en behoeft eigenlijk alleen selectie. Dat kost in de aanschaf niets maar vergt wel investeringen in hardware en beheersapecten. Dat is helemaal nieuw. Je kunt natuurlijk ook een pc-park in je gebouw plaatsen. Games ‘collectioneer’ je onder andere via het enorme aanbod bij SourceForge, waar alle aangeboden software open source is, en dus vrij beschikbaar. Het aantal titels onder ‘games’ op het moment van schrijven: 14.800! Lang niet allemaal geschikt om aan te bieden maar met veel perspectief. En dan heb ik het nog niet eens over initiatieven als make a game, seriousgames.org, enz. Zie ook het blog van Margreet van den Berg.

Er zijn natuurlijk nog veel meer oplossingen te bedenken. Maar ik hoop echt dat bibliotheken in het algemeen en de Zeeuwse Bibliotheek in het bijzonder bereid zijn iets te doen met de mogelijkheden. Het is een kans op contact. Op positionering. Op een mooie toekomst.

@

8 Reacties

  1. Henk schreef:

    Ik weet niet wat de beste oplossing is. Het burgerinitiatief is hier denk ik ook niet van toepassing. Het zure vind ik vooral dat de klanten zwaar de dupe zijn. Vooral de minder kapitaalkrachtigen onder ons en kinderen/jongeren. We zouden de klanten zover moeten krijgen dat ze samen met de bibliotheken een krachtig signaal afgeven richting VOB en NVPI. Axie!

  2. Ik denk niet dat het grote geld daar voor zwicht…..maar we zouden het kunnen proberen idd. Ik vind het maar verdacht stil rond deze kwestie.

    Hoe komt het trouwens dat jouw links het wel doen? Ik gebruik + maar kan er vervolgens nog niet op doorklikken. Op die van jou wel altijd…

    @

  3. henk schreef:

    @ @win: Mijn links werken wel omdat ik er een HTML-tag van maak. Je moet tussen <> a href=”htpp://drhenkenstein.blogspot.com” typen.

    Suc6!

  4. henk schreef:

    Aanvulling na die code tussen <> de link en afsluiten met tussen <> /a!

  5. Anoniem schreef:

    @Edwin,

    Mag het ook een combinatie worden van een aantal van je oplossingen? Ik denk dat je zowel in de bibliotheek als daarbuiten games moet aanbieden. En natuurlijk ben ik een voorstander van context-aware en serious gaming. Ik zou de games die niet uitgeleend mogen worden zeker wel willen aanbieden aan het publiek, ook al is het dan alleen in de bieb toegankelijk. Maar hoe je het ook wendt of keert: games zijn een vorm van cultuur en om die reden kun je ze niet wegdenken uit de bibliotheek.
    Ik vind het overigens een misser dat de besprekingen vastlopen. Ik ben ervan overtuigd dat het uitlenen van games uiteindelijk leidt tot stijgende verkopen. Destijds waren boekhandelaren en uitgevers bang dat de bibliotheken oorzaak zouden zijn van een dalende boekverkoop, en toen later de boekenclubs kwamen dachten ze dat daardoor minder boeken verkocht zouden worden. Tot nu toe is het tegendeel waar gebleken: dankzij dit soort initiatieven wordt er steeds meer verkocht. Hetzelfde gebeurt bij boeken waarvan je ook een papieren editie kunt kopen maar die ook die online te koop zijn. Dat schijnt de verkoop behoorlijk aan te jagen. Ik denk dat het bij games niet anders zal zijn.

  6. Dat zou wel het mooiste zijn inderdaad!

    En voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven Margreet.

    Bedankt voor je reactie.

  7. Anoniem schreef:

    Ook deze fraaie analyse had ik over het hoofd gezien. In het Haarlemse hebben we een forse collectie games waaronder Playstation. De uitleencijfers daarvan zijn behoorlijk gekelderd in het afgelopen jaar. Ik heb de verklaring altijd gezocht in de toename van het online-gamen. Door de nieuwe regelgeving gaan we die collectie afstoten. Het aanbieden van vrije spelletjes op een pagina zie ik zelf niet zoveel in. Daar wemelt het al van in de sfeer van //www.funnygames.nl etc. Ik hoop dat we games in de toekomst kunnen gebruiken om de dienstverlening te vernieuwen. Daar heb ik iets over in een van m’n laatste blogposts geschreven.

  8. De populariteit van online games speelt zeker een rol maar ik denk ook echt dat juist de jeugd op dit moment minder en minder naar onze gebouwen komt. Dat blijkt nu nog niet echt uit statistieken maar ik ben er van overtuigd dat dat vanzelf komt.
    Juist die groep duikt sinds een paar jaar op allerlei online activiteiten en heeft de vorige generatie consoles al lang in bezit. Bij de nieuwe generatie consoles zou het wel weer een tijdje werken: uitproberen is belangrijk met zulke prijzen voor een spel.

    Met die portals heb je wel gelijk maar ik zie ook een andere ontwikkeling: nu wij deels gratis internet hebben blijkt dat de kids maar wat graag bij ons komen gamen terwijl ze thuis state-of-the art hardware hebben staan en constant in contact staan met hun maatjes, via de mobieltjes, teamtalk en chat. Ik heb hen een keer gevraagd waarom dan toch de bieb:

    Omdat ze bij ons samen kunnen spelen en overleggen, elkaar helpen, enz. Biedt je dan gratis toegang tot varianten op civilisation etc, kun je mooie thema-dagen organiseren rondom geschiedenis en wat dies meer zij. Maak een wedstrijd van de de opgedane kennis en ze gaan helemaal los.
    Zie bijv wat tim rylands heeft bereikt met Myst in de klas…

    //www.timrylands.com/index.html

    Maar er liggen veel mogelijkheden Jan. Dat ben ik helemaal met je eens.

Reageer