clear

zoeken

search

Zoeken naar zaken die zoek zijn (zolang het maar gratis is)

18 augustus 2006


Vorige week schreef ik al kort over het publiceren van de zoekgegevens van 658.000 gebruikers door AOL.
Webwereld meldde gisteren dat the Wall Street Journal een analyse heeft gemaakt van deze data waaruit naar voren komt dat de meest gebruikte zoekterm ‘gratis’ (free) is. Dit woord kwam in 17,1 miljoen zoekopdrachten voor. Op de tweede plaats het woord ‘nieuw’ (new). Het bevreemdt me bijna dat ‘sex’ pas terug te vinden is op de 44e plaats.

Een interessant lijstje natuurlijk maar het vervolg is nog veel interessanter: AOL’s publicatie deed veel stof opwaaien en het bericht op webwereld maakte me toch nieuwsgierig naar de achtergronden. Vorige week las ik de posts op Smetty en Techcrunch slechts vluchtig, nu heb ik ze nog eens aandachtig gelezen.
En dan wordt het pas echt leuk. Ik wilde het oorspronkelijke artikel van Wall Street Journal lezen, om op die manier te kijken of Webwereld alles een beetje behoorlijk heeft samengevat (nauwelijks links in de artikelen daar!) maar op de site van WSJ zit het artikel achter een login verstopt en kun je je alleen registreren voor een proefaccount als je met je creditkaart zwaait. Dat haat ik.
Via de fulltext collecties van Lexis Nexis is het artikel ook niet te vinden en zoals bekend heeft zoeken met Google niet zoveel zin als het gaat om zulke recente informatie. Van de zoekmachine van AOL zelf wordt je ook niet veel wijzer. Dan maar weer naar ‘Ask weblogs en feeds‘, waar ik de laatste maanden steeds vaker zoek en vind.

En jawel: het bewuste artikel is zo boven water. Via blogs. Maar daarmee heb je nog niet de zoekgegevens waar het allemaal om draait. En die wil ik nu zo zachtjes aan ook wel eens zien. Maar AOL heeft ze snel van het web gehaald. Je kunt via de cache van Google nog wel bij de oorspronkelijk site van AOL Research komen maar de bestanden zijn mooi pleite en dat terwijl ze reuze interessant zijn!

Maar al lezende ontdek je al snel dat ‘aol 500k user queries’ wel eens een mooie combinatie van zoektermen zou kunnen zijn in Ask.com. En dat klopt. In mum van tijd zit je op het weblog Google Blogoscoped waar de commentaren van gebruikers in het forum van grote waarde blijken te zijn. Er wordt verwezen naar een aantal sites met zogeheten mirrors van de originele AOL-site en op die sites zijn alle bestanden nog terug te vinden. En dan is het alleen nog een kwestie van doorklikken en downloaden. Bij Rapidshare bijvoorbeeld, of via bittorrent.

Het kost je een half uurtje maar dan heb je ook je zin. Dit vind ik nu het ultieme voorbeeld van het sociale web: in een geval als dit hebben blogs en de bezoekers van blogs mij veel meer te bieden dan de sites van grote bedrijven en de gangbare zoekmachines. Peer to peer-netwerken bieden uitkomst en je kunt de mensen die mirror-sites maken alleen maar dankbaar zijn.

Dit maakt zoeken nu zo leuk: vinden! En dit maakt het sociale web zo sociaal: men deelt kennis en zoekervaring en relevante bestanden worden uitgewisseld, niet verstopt of duur verkocht!

@

Overigens ben ik van de week nog aan het spelen geweest met software om websites offline op te kunnen slaan. Zo worden mirrorsites dus gemaakt ^^

1 Reactie

  1. Nog een aardige aanvulling over opmerkelijke zoekpatronen, in Technology Review:

    //www.technologyreview.com/read_article.aspx?id=17327&ch=infotech

Reageer