clear

zoeken

search

De staat van kennis- en nieuwsvergaring april 2006

24 april 2006


Vandaag trof ik tussen de aanwinsten een interessant boek aan: ‘De toekomst van het nieuws‘. De auteur (I. Costera Meijer) heeft het boek de ondertitel hoe kunnen journalisten en programmamakers tegemoetkomen aan de wensen en verlangens van tieners en twintigers op het gebied van onafhankelijke en pluriforme informatievoorziening? meegegeven. Een mondvol inderdaad maar het dekt de lading aardig.
Op ‘De nieuwe reporter‘ en ‘Mediaonderzoek.nl‘ wordt het boek besproken. Die gaat dus mee naar huis!

De nieuwe reporter heeft sowieso een aantal aardige posts op hun site. Zo ook een post van Arjan Dasselaar (van het boek Internet Research) met de titel ‘kijken waar en wanneer je wilt‘ waarin wordt uitgelegd waarom televisie meer en meer verwordt tot achterhaald medium. Enerzijds omdat de technologie (hardware) in de huiskamer dat mogelijk maakt, anderzijds omdat er steeds meer webbased toepassingen zijn die het mogelijk maken uitzendingen tot je te nemen wanneer jou dat het beste uitkomt.
Ik kijk zelf ook weinig televisie meer. Je wordt krankjorum van alle pulp, de reclame en de onmogelijke tijdstippen. Ik zou het kassie nauwelijks missen als ‘ie er niet meer stond in ieder geval.

Ik vind het tv turnoff-initiatief dan ook prachtig. Het kent inmiddels miljoenen deelnemers. Die actie is vandaag overigens begonnen dus voel je vrij om je aan te sluiten. Maar als je dat al zou willen, zou je het ook echt kunnen?

Het is in dat kader ook fijn om te lezen dat het internetgebruik toch serieuzer is dan vaak wordt gedacht. Maakte ik vorige week nog melding van de korte aandachtsspanne van de internettende jeugd, nu lees ik op DNR het volgende:

Een bekend vooroordeel luidt dat het internet zijn populariteit vooral dankt aan chatten, muziek downloaden en porno kijken. Internetgebruikers zelf maken korte metten met dat idee. Uit nieuw Duits onderzoek blijkt dat 49% van alle surfers het internetgebruik in de eerste plaats als oriëntatie op de wereld ervaart. Bij 86% van hen staat het “inwinnen van nieuwe informatie” centraal, bij 71% de mogelijkheid “iets te leren”. De oriëntatiefactor laat de vier andere internetbelevenisfactoren daarmee achter zich.

Dat is goed om te weten!

En binnen bedrijven gebeurt er ook van alles als het gaat om het delen en verwerven van kennis. In een boeiende post schrijft Frank Janssen onder meer dat bij een grote Duitse investeringsbank, Dresdner Kleinwort Wasserstein, meer dan 450 werknemers een intern blog hebben en dat de bank een interne wiki heeft met meer dan 2.000 pagina’s die door een kwart van de werknemers wordt gebruikt. Na slechts zes maanden bleek het bezoek van de wiki dat van het volledige intranet van DrKW te overtreffen!

Het nieuwe kennismanagement! Uit de post komt goed naar voren waarom deze methode goed werkt. Dat pleit voor pleitbezorging 🙂

@

5 Reacties

  1. Henk schreef:

    Ik vind zo’n turn tv off-actie net zo betuttelend als een antirookcampagne! Wil bovendien vanavond en donderdag Little Britain absoluut niet missen!

  2. Alles wat je lekker vindt en waarvan men graag zou zien dat je het niet doet voelt als betutteling. Maar ja van tv kijken krijg je geen kanker 🙂

  3. Danniëlle schreef:

    Mag ik wel woensdagavond via Versatel mijn favoriete clubje in Heerenveen volgen? Mooi! Ik zal nu maar meteen de tv gaan uitzetten, kan ik lekker meebrullen met Doe Maar… :-))

    hé er is geen bal op de teevee
    alleen een film met Doris Day
    en wat dacht je van net twee
    eine wiener operette nee
    er zit een knop op je tv
    die helpt je zo uit de puree
    druk hem in en ga maar mee
    de bloemen buiten zetten

  4. Nou ik zal je matsen: hoewel het je beter zou staan als je dan ook die wedstrijd zou bezoeken 😉

    Old school Doe Maar zeg.

    Je ziet in je krantje dat het
    allemaal uit de hand loopt…

    Edwin

  5. Danniëlle schreef:

    Ik was er liever live bij geweest maar het werk laat het niet toe. Plichtsgetrouw you know dus ga ik maar in de kroeg kijken, vast ook gezellig als we winnen! 🙂

Reageer