clear

zoeken

search

De eerste de beste? Zoeken zonder geduld

13 april 2006


Een interessant bericht op de site van Informatie Professional:

“Het overgrote deel van alle zoekmachinegebruikers komt niet verder dan de eerste drie pagina’s met zoekresultaten. Dat blijkt uit onderzoek van Jupiter Research in opdracht van iProspect.
62 procent houdt het na de eerste pagina zoekresultaten voor gezien, 90 procent haakt af bij een van de eerste drie pagina’s. Gebruikers zijn in de loop der jaren bovendien ongeduldiger geworden: in 2002 lagen deze percentages nog op 48 en 81 procent. Uit het rapport The iProspect search engine user behavior study (pdf) blijkt verder dat 36 procent denkt dat de bedrijven op de eerste pagina ook kwalitatief de beste zijn.”

Hoe triest het ook is, het verbaast me niet eens. Het is eerder tekenend: Kort. Snel. Niet te veel. Niet te kritisch. Full Speed ahead.

En zijn wij dan nog relevant voor dit soort zoekers? Kan het hen iets schelen dat er doorgaans ook betrouwbare alternatieve bronnen zijn? Je kunt het je oprecht afvragen.
In dat kader is de laatste, van naam veranderde nieuwsbrief van OCLC ook heel aardig. Het bevat een artikel over drie grote merken die na verloop van tijd uit de gratie waren geraakt, hoe deze een nieuwe impuls hebben gekregen en daardoor weer springlevend zijn, en wat bibliotheken daar van kunnen leren. Best veel, als je het mij vraagt!

Edwin

Update 18/04/2006: Een bericht van nu.nl:

Jongeren checken internetinformatie zelden

Uitgegeven: 18 april 2006 10:10

DEN BOSCH – Jongeren tussen de 12 en 17 jaar die internet gebruiken bij schoolopdrachten, checken zelden of nooit of de informatie die ze hebben gevonden wel klopt. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek door Motivaction in opdracht van uitgeverij Malmberg.
87 Procent van de scholieren gebruikt internet bij het zoeken naar informatie. Slechts 4 procent gebruikt hiervoor boeken uit de bibliotheek.

Commentaar overbodig, lijkt me.

Reageer