clear

zoeken

search

Serious Gaming en bibliotheken: een kwestie van tijd?

14 februari 2006


Soms vind ik het wel eens jammer dat ik een relatief grote organisatie werk. Altijd moet er rekening worden gehouden met veel verschillende belangen, wensen en beperkingen. Daar is meestal weinig tegenin te brengen omdat er doorgaans goede redenen aan ten grondslag liggen. Dat neemt niet weg dat besluitvorming soms stroperig wordt en de mogelijkheden om snel te reageren op veranderende externe omstandigheden drastisch worden beperkt. Dat geldt m.i. ook voor het inspelen op de beleefwereld van veel jongeren.
Zeker, we doen ons best en je voelt dat er ook daadwerkelijk iets aan het veranderen is, maar het gaat toch stukken langzamer dan het MTV-tempo waaraan een hele generatie inmiddels is gewend geraakt. Dat is best jammer.

Maar aan de horizon gloort hoop. Er komen hier vaak Amerikaanse bronnen voorbij en dat is niet voor niets. Europa volgt in veel gevallen wel, ook als het gaat om ontwikkelingen in de bibliotheekwereld. Vandaag trokken een paar berichten over ‘serious gaming‘ mijn aandacht die van binnen toch weer iets doen fonkelen. Veel oud nieuws…maar dat geeft niet. Soms heeft besef een waar media-offensief nodig voordat het beklijft. Soit. Als het dan ook maar beklijft!

De berichten waren heerlijk helder hyper en deden mij weer belanden op interessante sites die ik meteen heb toegevoegd aan Connotea. Eentje die mij verbaasde was ‘ Social Impact Games’; met meer dan 200 vermakelijke games die vermaak niet als doel hebben… Kijk dat zet zoden aan de dijk! Ik hoop dat het Nederlandse initiatief games2learn (van Surfnet en Kennisnet) daar ook zijn voordeel mee doet.

En er worden ook in rap tempo onderzoeken verricht. Maar dit is andere koek dan de voorgekauwde onzin die je in de traditionele media voorbij ziet schuiven (‘ oh wat worden we allemaal gewelddadig van gamen’). Op Globe and Mail worden heel andere uitkomsten getoond. Vooral dit vind ik een fraaie:

A new study of 100 university undergraduates in Toronto has found that video gamers consistently outperform their non-playing peers in a series of tricky mental tests. If they also happened to be bilingual, they were unbeatable.
“The people who were video game players were better and faster performers,” said psychologist Ellen Bialystok, a research professor at York University. “Those who were bilingual and video game addicts scored best — particularly at the most difficult tasks.”

Gamers aller landen verenigt u, zou ik haast zeggen. Voor geïnteresseerden: op ludology.org zijn veel links, periodieken en artikelen te vinden. Het eerste artikel dat je aanklikt is prachtig (PDF).

E

4 Reacties

  1. Danniëlle schreef:

    Ik weet het zo net nog niet, aan de ene kant denk ik dat het onderwijs zich enigzins aan moet passen aan de belevingswereld van jongeren maar aan de andere vind ik dat het soms te ver doorslaat naar de verkeerde kant. Maar misschien komt het ook doordat een groot aantal (vooral 1e jaars) studenten blijk geven van hun onvermogen om bv. gebruik te maken van een catalogus of op een goede manier te zoeken op internet. Ze denken wel dat ze het beheersen maar schijn bedriegt vaak. Maar goed, ik ben geen onderwijskundigde dus waarschijnlijk zal de toekomst uitwijzen dat ik ongelijk heb. Maar tot dusver word ik in mijn mening nog elke week gesterkt door de houding en vragen van studenten…

  2. Dat er veel mis is met de informatievaardigheden van velen ben ik helemaal met je eens en het lijkt me ook niet verstandig om bibliotheken en mediatheken te transformeren naar disco’s.
    Maar het punt is juist dat velen helemaal geen interesse meer hebben in alles wat samenhangt met de biblotheek….en ik denk wel dat dat doorbroken kan worden door het instituut aantrekkelijker te maken, multimedialer vooral en door gebruik te maken van de communicatiemiddelen waaraan ze gewend zijn.
    En ook door niet te schrikken als je ziet hoe ze multitasken achter een pc.
    Maar dat onze rol alleen maar belangrijker zou moeten worden is helemaal waar. Kijk alleen maar eens naar de taalbeheersing….

  3. Anoniem schreef:

    Een goede aanrader in dit verband is overigens het boek “Got Game: How the Gamer Generation Is Reshaping Business Forever”

    Moet je echt eens lezen als je tijd hebt!

    Edwin

  4. Danniëlle schreef:

    Bedankt voor de tip, ga ik aanschaffen.

Reageer