clear

zoeken

search

Van Delta naar T-Mobile? Toch maar liever niet

07 januari 2021

Dag doos, wat heb jij me doen klooien! Of: een kleine test van de dienstverlening van twee redelijk grote telecombedrijven.

Marleen riep al wat langer dat ze de prijsstijgingen van Internet en tv van Delta over de top vond. Ik was het met haar eens, maar zag nog geen reden tot actie. Ik ben al bijna 25 jaar klant van Zeelandnet en heb in al die jaren nauwelijks problemen gehad. Als ze er al waren werden ze meestal goed en vlot opgelost. M’n enige ergernis: wel acties voor nieuwe klanten, om ze te paaien, maar nooit voor trouwe. Die uitstraling van ‘jullie hebben we toch al binnen’ voelt gewoon nooit goed. In de kroeg krijg je als vaste klant ook vaak een rondje van het huis. Dat hoort er gewoon bij.

Lena was ook niet meer zo tevreden over Vodafone als mobiele provider, terwijl ik zeer te spreken ben over T-Mobile. Dat kwam mooi uit. Ik verlengde m’n abonnement daar recent weer en leerde dat ik nog eens een tientje extra korting zou krijgen als er meer mensen uit ons huishouden een abonnement hebben. Marleen stapte dus over. Ze regelde het in de winkel in Middelburg. De verkoper daar had blijkbaar verkooptraining gehad, want begon ook meteen over onze vaste internetaansluiting. “Waarom nemen jullie ook geen T-Mobile Thuis? Da’s net zo snel als Zeelandnet en een stuk goedkoper.”

Ze vertelde het uiteraard meteen die dag, maar ik ging niet op onderzoek uit. Als het even snel en betrouwbaar zou blijven maakt het mij verder niet veel uit. Had ik dat toen maar wel gedaan. T-Mobile Thuis via glasvezel is misschien goedkoper en even goed, maar via DSL is echt andere koek. Dat gaat via de oude telefoonlijnen. Daar kun je prima mee werken verder, maar het komt niet in de buurt van de downloadsnelheid van 250 mb/s van Delta. Niet eens een beetje.

Het doe-het-zelfpakket van T-Mobile kwam twee weken geleden al binnen per post, maar ik ging er gistermiddag pas mee aan de slag. De verbinding zou pas op 31-12-20 ingaan, om 18.00. Marleen had die datum bewust laten verzetten naar 6 januari, maar die call was niet goed verwerkt. De 31e dus.

Toen ik eenmaal bij de meterkast zat met de hele zooi zag ik al snel dat het een grote vloeksessie zou worden. Ik dacht namelijk dat ik kabels moest gaan knippen e.d. Ik had op dat moment niet eens door dat ik een ADSL-pakket voor me had. Ik gaf het gelukkig wel vrij snel op daardoor, en besloot te gaan bellen voor een monteur. Ik werd echter een half uur in de wacht gezet, vervolgens sloot de klantenservice. Fair enough. Het was nieuwjaar tenslotte.

Toen Machiel van der Plas appte en las dat we dus wel degelijk DSL zouden gaan krijgen, die echt veel trager zou zijn, werd ik behoorlijk onrustig. Internettoegang is voor mij wel een dingetje. Marleen vond het al helemaal vervelend. We bleven gelukkig wel lief tegen elkaar. Zulke grappen kunnen complete gezinnen uit elkaar drijven.

Ondertussen las ik me eens goed in. In de dienstverlening van T-Mobile, recensies, de kleine letters in contracten en wat uitleg over de snelheid van 4G vs DSL en Kabel. Ik zag mezelf al bijna werken via een hotspot op m’n mobiel. Op dat moment dacht ik nog dat we niet meer op konden zeggen bij T-Mobile, omdat we bestelling al een maand geleden hadden geplaatst, en dat de afsluiting bij Zeelandnet al in gang was gezet.

Chiel kwam even loeren vanochtend en bevestigde nog eens wat hij al vermoedde: dat ging ‘m niet worden qua snelheid. Echt testen kon hij de nieuwe spullen niet, want de telefoonlijn bleek toch nog niet helemaal goed. Ik belde T-Mobile nog eens. Vanaf dat moment viel het mee met de tegenslagen.

Een vriendelijk gast, Delano, ging eerst aan de slag met een collega voor die lijn en kwam na 5 minuten terug met de mededeling dat KPN daar voor zou moeten komen, waarop ik aangaf liever helemaal op te zeggen. Toen ik uitlegde dat het verhaal van zijn collega in de winkel niet strookte met de werkelijkheid toonde hij alle begrip. Hij verbond me meteen door met een collega van de opzegservice.

Dat duurde maar liefst 45 minuten, maar toen kreeg ik wel nog eens een aardige vrouw aan de lijn, die me keurig te woord stond en instructies gaf voor de terugzending. Dat opzeggen ging veel soepeler dan allerlei schreeuwreviews op ‘t web me hadden doen vermoeden.

In de tussentijd belden we ook met Delta, die direct opnamen en onze opzegging meteen ongedaan maakten. Door de afdeling die ons na de opzegging begin december mailde met een mooie aanbieding zullen we nog worden teruggebeld.

Al met al werden onze eigen fouten dus alleen afgestraft met een beetje stress door onduidelijke websites, lange wachttijden bij de klantenservice en door weinig hoopvol stemmende informatie op fora en sites van derden. De verdere afhandeling is tot dusverre heel netjes gedaan door beide bedrijven. Het terugsturen zelf lukte ook al bij het derde punt voor pakketjes, in de Gortstraat. Dat kostte maar een half uurtje.

Mijn grote les? Volgende keer let ik weer wat beter op, als het gaat om nieuwe diensten die we in huis halen.

If it ain’t broken, don’t fix it.

Reageer